پیشرفت اقتصاد سبز و دایره‌ای دبی تا ۲۰۳۰/ تحول فرآیند بازیافت پلاستیک با فناوری آنزیم

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، «پیشرفت اقتصاد سبز و دایره‌ای دبی تا ۲۰۳۰»، «عرضه اتوبوس‌های مناسب افراد معلول در ملبورن»، «مبارزه استکهلم با تغییرات آب‌وهوایی با ساختمان چوبی»، «تحول فرآیند بازیافت پلاستیک با فناوری آنزیم»، «بهبود فرآیند بازیافت در شهر آمریکایی»، «رونق سیستم ذخیره برق خورشیدی در چین»، «تحول صنعت غذا در شهر هوشمند عربستان»، «راهکار سیدنی برای مقابله با گرمای هوای آینده»، «قوانین جدید در استرالیا برای بازیافت ظروف شیشه‌ای» و «موضع‌گیری فنلاند و ایتالیا در برابر قوانین استفاده مجدد» را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

پیشرفت اقتصاد سبز و دایره‌ای دبی تا ۲۰۳۰

کاهش ۵۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای، طرح بلندپروازانه دبی برای ۲۰۳۰ است که توسط میزبان اجلاس تغییرات آب‌وهوایی Cop28 اعلام و برای آن برنامه‌ریزی شد، این شهر همچنین اهدافی مانند افزایش چشمگیر انرژی‌های تجدیدپذیر و پیشرفت اقتصاد سبز و دایره‌ای را در رأس امور خود قرار داده است. دبی در اعلامیه‌ای که هم‌زمان با میزبانی امارات متحده عربی از اجلاس تغییرات آب‌وهوایی COP28 منتشر شده است، از هدف خود برای دو برابر کردن کاهش انتشار کربن و کاهش ۵۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای، حفظ تنوع زیستی، منابع و طبیعت، افزایش چشمگیر انرژی‌های تجدیدپذیر و پیشرفت اقتصاد سبز و دایره‌ای تا ۲۰۳۰ رونمایی و یک نقشه راه روشن برای رسیدن به هدف صفر انتشار خالص تا ۲۰۵۰ ترسیم کرد.

دبی همچنان به تثبیت وضعیت خود به‌عنوان ارائه‌دهنده بهترین کیفیت زندگی در جهان ادامه می‌دهد و در این راستا با تأکید بر تعهد خود به پایداری محیط زیست و اقدامات اقلیمی در راستای اهداف توافق‌نامه پاریس، متعهد به همکاری با سایر شهرهای جهانی شده است که دیدگاهی مشترک برای پایداری و اقدامات آب‌وهوایی دارند.

پیشرفت اقتصاد سبز و دایره‌ای دبی تا ۲۰۳۰/ تحول فرآیند بازیافت پلاستیک با فناوری آنزیم

عرضه اتوبوس‌های مناسب افراد معلول در ملبورن

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده ویژگی‌های قابل‌توجهی در زمینه اتوبوس‌رانی ملبورن ارائه شده است که اتوبوس‌های این شهر را برای افراد دارای معلولیت مناسب‌تر می‌کند؛ در این زمینه یک مربی آگاه از مشکلات معلولیت انتخاب شده است، این حرکت استراتژیک تضمین می‌کند که رانندگان و مأموران خدمات مشتری دانش و مهارت‌های لازم برای غنی‌سازی تجربه مسافران معلول را دارند.

به این منظور بر ویژگی‌های نوآورانه، ارتباطات بهبود یافته و توسعه قابلیت‌ها برای ارائه خدمات قابل دسترس و فراگیر برای افراد معلول تمرکز ویژه‌ای شده است؛ در این صورت نه تنها موانع موجود از بین می‌رود، بلکه به ایجاد یک شبکه حمل‌ونقل عمومی فراگیرتر و قابل دسترس‌تر کمک می‌کند.

مبارزه استکهلم با تغییرات آب‌وهوایی با ساختمان چوبی

مصالح ساختمانی چوبی بخشی از راهکار زیست‌محیطی استکهلم سوئد برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی است که در وهله کنونی در قالب ساختمان ویزدام به معرض نمایش گذاشته شد. استکهلم با دستیابی به یک نقطه عطف معماری از افتتاح بنایی خبر داد که استفاده از چوب را به‌عنوان مصالح ساختمانی به نمایش می‌گذارد و آن را به‌عنوان بخش مهمی از راهکار شهر برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی برجسته می‌کند که ذخیره دی‌اکسید کربن و فرآیند ساخت‌وساز پایدار را ممکن می‌سازد.

ویزدام استکهلم یک ساختمان شاخص است که مرزهای معماری چوبی را گسترش می‌دهد و یک عرصه علمی تجربی جدید است که در حیاط موزه ملی علم و فناوری سوئد در این شهر واقع شده است. این ساختمان شامل یک طرح معماری چوبی با یک اتاق قوسی‌شکل به مساحت ۱۳۲۵ متر مربع و یک گنبد مزین به طرح‌های ۳۶۰ درجه سه‌بعدی می‌شود.

پیشرفت اقتصاد سبز و دایره‌ای دبی تا ۲۰۳۰/ تحول فرآیند بازیافت پلاستیک با فناوری آنزیم

تحول فرآیند بازیافت پلاستیک با فناوری آنزیم

کمتر از ۱۰ درصد از پلاستیک جهان در حال حاضر بازیافت می‌شود. با این حال، مهندسی مجدد آنزیمی به‌دست‌آمده از انبوهی از برگ‌های پوسیده درختان، راهکاری برای مبارزه با بحران جهانی زباله‌های پلاستیکی به‌شمار می‌رود. این آنزیم که به‌عنوان LCC (کوتیناز کمپوست شاخه برگ) شناخته می‌شود، پتانسیل لازم برای تخریب پلاستیک‌های پت (PET) را دارد که مخفف پلی‌اتیلن ترفتالات از خانواده پلی‌استرها است و پلیمر رایج مورد استفاده در محصولات مختلف همچون بطری‌های شفاف و پارچه محسوب می‌شود. آنزیم یادشده پس از مهندسی مجدد به یک آنزیم کارآمد تجزیه‌کننده پت تبدیل و LCCICCG نام‌گذاری شد.

تیم‌های تحقیقاتی دیگری نیز در حال توسعه دامنه فعالیت‌های خود در زمینه پردازش پلاستیک‌های پت هستند، اما به‌طور بالقوه سرمایه‌گذاری و تلاش بیشتری در این زمینه مورد نیاز است تا امکان تجزیه پلاستیک‌هایی با ساختارهای شیمیایی پیچیده‌تر مانند نایلون نیز فراهم شود که به یک آنزیم متفاوت نیاز دارد.

بهبود فرآیند بازیافت در شهر آمریکایی

شهر بی‌سیتی در ایالت میشیگان آمریکا پروژه‌ای با فناوری پیشرفته به‌منظور بهبود بازیافت شهری راه‌اندازی می‌کند. این شهر با چندین سازمان همکاری کرده است تا یک پروژه آزمایشی شش ماهه را با استفاده از فناوری هوش مصنوعی به‌منظور بهبود بازیافت در شهر راه‌اندازی کند؛ بدین ترتیب، از دوربین‌های مخصوص، فناوری GPS و رایانه‌ها برای نظارت بر محتویان سطل‌های بازیافت استفاده می‎‌شود.

این پروژه بر اساس توزیع ۱۵ هزار چرخ دستی جدید مخصوص زباله بین ساکنان در دسامبر ۲۰۲۲ در نظر گرفته شده است، این چرخ‌دستی‌ها میزان وسایل بازیافتی جمع‌آوری شده را سالیانه دو برابر کرده است، به طوری که در سال برای هر خانوار ۶۵۰ پوند تخمین زده می‌شود. مقامات شهری اعلام کرده‌اند که آموزش عمومی در این زمینه بسیار مهم است، زیرا زمانی که اقلام اشتباه به‌طور ناخواسته در سبد بازیافت قرار می‌گیرند، ممکن است به کارگران کارخانه بازیافت آسیب برسانند، کیفیت مواد قابل بازیافت کاهش پیدا کند و به تجهیزات مرتب‌سازی نیز آسیب وارد کند.

پیشرفت اقتصاد سبز و دایره‌ای دبی تا ۲۰۳۰/ تحول فرآیند بازیافت پلاستیک با فناوری آنزیم

رونق سیستم ذخیره برق خورشیدی در چین

چین در حال تغییر سیستم برق خود به‌گونه‌ای است که سیستم ذخیره انرژی را سودآورتر می‌کند تا از کمبود برق در شب‌ها پیشگیری شود. طبق گزارش نشریه تجاری بین‌المللی شبکه انرژی، حداقل ۲۰ استان از ۳۵ استان و منطقه چین به پیروی از سازگاری‌های نرخ برق روی آورده‌اند که قیمت‌ها را در اواسط روز کاهش و در ساعات اوج مصرف در صبح و عصر افزایش می‌دهد. تغییرات قیمتی برق خورشیدی در چین به احتمال زیاد درآمد انرژی خورشیدی را در ساعات اوج تولید کم و سود سیستم‌های ذخیره‌سازی به‌ویژه باتری‌ها را زیاد می‌کند، چراکه این سیستم‌ها می‌توانند هنگام پایین بودن قیمت‌ها برق بخرند و با بالا رفتن قیمت اقدام به فروش آن کنند.

این تغییر بر تعدادی از مشکلاتی تأکید دارد که چین پس از افزایش رکورد ظرفیت خورشیدی خود در سال جاری در تلاش برای به حداکثر رساندن تولید برق و به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای با آن مواجه شد، زیرا پنل‌های خورشیدی هرچند تمیز و ارزان هستند، تنها زمانی برق تولید می‌کنند که خورشید در قلب آسمان می‌درخشد. این امر باعث می‌شود که بعضی از شبکه‌ها در وسط روز برق زیادی داشته باشند، اما در شب کمبود برق به‌شدت احساس شود.

تحول صنعت غذا در شهر هوشمند عربستان

نئوم، شهر هوشمند عربستان، با هدف تعریف مجدد تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی از طریق راه‌حل‌های پایدار در پنج مؤلفه اصلی به راه‌اندازی شرکت مواد غذایی پایدار پرداخته است. هدف این شرکت تعریف مجدد تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی از طریق ایجاد راه‌حل‌های غذایی پایدار و نوآورانه در پنج شاخص اصلی شامل کشاورزی مقاوم در برابر آب‌وهوا، احیای پرورش آبزی، غذاهای جدید، تغذیه شخصی و تأمین غذای پایدار است.

شرکت مواد غذایی پایدار نئوم که با حمایت وزارت محیط زیست، آب و کشاورزی عربستان سعودی راه‌اندازی شد، با اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ این کشور هماهنگ است و تلاش‌های عربستان را برای تضمین امنیت غذایی، کاهش تغییرات آب‌وهوایی و دستیابی به انتشار صفر خالص کربن تا ۲۰۶۰ هدایت می‌کند.

پیشرفت اقتصاد سبز و دایره‌ای دبی تا ۲۰۳۰/ تحول فرآیند بازیافت پلاستیک با فناوری آنزیم

راهکار سیدنی برای مقابله با گرمای هوای آینده

سیدنی در حال نصب ۲۰۰ دماسنج در سراسر شهر است تا اثرات جزیره گرمایی محلی را به‌طور دقیق اندازه‌گیری و جامعه را برای تابستان‌های گرم‌تر آماده کنند. این شهر در اقدامی جداگانه در حال افتتاح یک مرکز اقدامات اقلیمی است.

سیدنی یکی از زیست‌پذیرترین شهرهای جهان است، با این حال تلاش دارد از هم‌اکنون برای مواجهه با تغییرات آب‌وهوایی آینده آماده شود تا در کنار برخورداری از سازگاری بتواند به رشد خود ادامه دهد. این شهر همچنین بزرگ‌ترین مرکز استرالیا است که به اقدامات اقلیمی اختصاص یافته که می‌تواند بیش از ۴۰۰ نفر را در پروژه‌های نوآوری آب‌وهوا از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، اقتصاد دایره‌ای و زیست‌کره در خود جای دهد.

این مطالعه مهم ریزاقلیم‌ها را شناسایی می‌کند و به سیدنی کمک می‌کند بر مناسب‌ترین اقدامات سازگاری با گرما متمرکز شود. همچنین به توسعه استراتژی‌های خنک‌کننده بیشتر کمک می‌کند تا جوامع توانایی مقابله با بدترین تأثیرات افزایش دما را به دست آورند.

قوانین جدید در استرالیا برای بازیافت ظروف شیشه‌ای

منطقه کورانگامیت در ایالت ویکتوریا در استرالیا قوانین جدیدی برای بازیافت ظروف و بطری‌های شیشه‌ای معرفی کرده است، در این منطقه تجهیزات به‌گونه‌ای ارتقا یافته‌اند که فرآیند بازیافت شیشه بهبود پیدا کند. علاوه بر این، سطل‌های بازیافت از سطل‌های قبلی بلندتر هستند، بنابراین به جمع‌آوری مؤثرتر شیشه کمک می‌کند.

عرضه سطل‌های جدید به همراه دیگر ابتکارات باعث می‌شود قانون جدید بازیافت در ایالت ویکتوریا در استرالیا که خواستار جداسازی مواد شیشه‌ای تا سال ۲۰۲۷ میلادی است، اجرا شود. به‌منظور اجرایی کردن پروژه بهبود بازیافت شیشه در منطقه یادشده بودجه ۳۲۰ هزار دلاری در نظر گرفته شده است.

پیشرفت اقتصاد سبز و دایره‌ای دبی تا ۲۰۳۰/ تحول فرآیند بازیافت پلاستیک با فناوری آنزیم

موضع‌گیری فنلاند و ایتالیا در برابر قوانین استفاده مجدد

فنلاند و ایتالیا با موضع‌گیری در برابر قوانین استفاده مجدد، خواستار بازنگری در اهداف اعلام‌شده و تعیین معافیت شده‌اند. این دو کشور خواستار حذف اهداف استفاده مجدد و لغو تمام محدودیت‌های بسته‌بندی یک‌بار مصرف هستند در بیانیه‌ای مشترک از دولت‌ها خواسته‌اند که مواضع خود را درباره مقررات و زباله‌های بسته‌بندی (PPWR) به‌روزرسانی و با محدودیت‌های سخت‌گیرانه در بسته‌بندی‌های یک‌بار مصرف و اهداف پیشنهادی برای استفاده مجدد مخالفت کنند.

دو کشور همچنین خواستار معافیت‌هایی برای قالب‌های یک‌بار مصرف هستند که می‌توانند بهترین نتایج زیست‌محیطی را در برداشته باشند. آن‌ها معتقدند که در مواردی که استفاده مجدد از بسته‌بندی یا دسترسی به زیرساخت‌های لازم برای استفاده مجدد مناسب از نظر فنی امکان‌پذیر نیست، باید معافیت‌هایی در نظر گرفته شود.

فنلاند و ایتالیا درخواست معافیت‌هایی برای بازنگری در اهداف یاد شده دارند تا در صورتی که ثابت شود این اهداف بهترین نتیجه زیست‌محیطی را ارائه نمی‌دهند، نسبت به لغو آن اقدام شود.

کد خبر 712105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.