۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۳
علت زیاد خوابیدن چیست؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که درگیر اختلال افسردگی هستند، ممکن است خیلی بیشتر یا کمتر از حالت عادی بخوابند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، خوابیدن بیش از یک یکی از مشکلاتی است که می‌تواند زندگی افراد به صورت جدی تحت تأثیر قرار دهد، پرخوابی با خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز یا مدت زمان خواب زیاد (معمولاً بیشتر از هفت تا ۹ ساعت) مشخص می‌شود، افراد مبتلا به پرخوابی از خواب‌آلودگی شدید در طول روز و دوره‌های غیرعادی طولانی خواب در طول شب رنج می‌برند، در ادامه به بررسی عواملی می‌پردازیم که باعث بروز خواب آلودگی بیش از حد می‌شود:

آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب یا وقفه‌های مکرر در طول خواب که باعث بیدار شدن فرد از خواب می‌‎شود، دلیل خوابیدن زیاد افراد در طول روز است؛ افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب در طول شب دائماً بیدار می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود وارد سطح عمیقی از خواب نشوند و با احساس خستگی و کسالت از خواب بیدار شوند، بنابراین در طول روز احساس خواب‌آلودگی می‌کنند.

آلرژی

افراد مبتلا به آلرژی معمولاً به منظور کنترل حساسیت خود از انواع آنتی‌هیستامین‌ها استفاده می‌کنند و دچار خواب‌آلودگی می‌شوند؛ این خواب‌آلودگی پاسخ طبیعی بدن به آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای شیمیایی است.

کم‌کاری تیروئید

مشکلات جسمی مانند کم‌کاری تیروئید ممکن است تأثیر منفی بر الگوی خواب داشته باشد، دلیل خواب‌آلودگی افراد حتی پس از استراحت کامل شبانه می‌تواند به دلیل داشتن تیروئید کم‌کار باشد، کم‌کاری تیروئید ممکن است باعث چرت زدن در طول روز یا پرخوابی شبانه باشد؛ احساس سرما، ضعف عضلانی و افزایش وزن بدون دلیل از جمله دیگر دلایل رایج کم‌کاری تیروئید در نظر گرفته می‌شود.

کم‌خونی

از آنجایی که اصلی‌ترین وظیفه گلبول‌های قرمز اکسیژن‌رسانی از ریه‌ها به دیگر اعضای بدن است، زمانی که فرد دچار کم‌خونی و در نتیجه کمبود گلبول قرمز می‌شود یا اختلالی در عملکرد آن‌ها ایجاد می‌شود، فرد در طول روز احساس خستگی شدید می‌کند، در طول شب نیز پرخوابی را تجربه می‌کند.

افسردگی

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که درگیر اختلال افسردگی هستند، ممکن است خیلی بیشتر یا کمتر از حالت عادی بخوابند؛ محققان معتقدند که افسردگی و خواب زیاد ارتباط دوطرفه دارند، بنابراین خواب بی‌کیفیت باعث ایجاد افسردگی می‌شود و افسردگی نیز باعث ایجاد مشکلات خواب می‌‎شود، حتی مصرف بعضی از داروهای ضدافسردگی نیز احتمال بروز پرخوابی را افزایش می‌دهد.

بیماری‌های قلبی

قلب افراد مبتلا به مشکلات قلبی معمولاً خون را به درستی پمپاژ نمی‌کند، اختلال در پمپاژ خون باعث می‌شود عمل خون‌رسانی به‌درستی انجام نشود؛ نرسیدن خون کافی به بدن باعث بروز احساس ضعف و خستگی شدید می‌شود، این اتفاق احساس نیاز به خواب را بیشتر می‌کند.

خوابیدن بیش از حد باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

خواب بیش از حد در طولانی‌مدت باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود، احتمال بروز چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و افسردگی را افزایش می‌دهد؛ زمانی که برای ساعت‌های طولانی می‌خوابیم، بدن بدون حرکت باقی می‌ماند و باعث افزایش التهاب، تورم و درد می‌شود؛ نتایج بررسی‌های انجام شده نیز نشان می‌دهد که پرخوابی احتمال بروز مرگ‌ومیر به هر دلیلی، همچنین سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

کد خبر 708191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.