روز جهانی دیابت ۲۰۲۳ + کدام کشور ها بیشترین مبتلایان به دیابت را دارند؟

روز جهانی دیابت (Diabetes) ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) است و فرصت مناسبی برای افزایش آگاهی در مورد عوارض، انواع، درمان و پیشگیری از دیابت است. شعار روز جهانی دیابت ۲۰۲۳ «دسترسی به مراقبت‌های دیابتی» تعیین شده است و آمار نشان می‌دهد پاکستان، کویت، مصر، قطر و مالزی کشورهایی با بیشترین مبتلایان به دیابت هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دیابت یک بیماری مزمن است که در آن لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی‌کند، این امر منجر به شرایط جدی سلامتی می‌شود و به همین دلیل تعیین روزی برای گسترش آگاهی و آموزش درباره آن، همچنین برجسته کردن نگرانی‌های مرتبط با سلامتی و علل بالقوه آن ضروری است.

افزایش هشداردهنده آمار مبتلایان به دیابت یکی از دلایلی است که سازمان جهانی بهداشت و بنیاد بین‌المللی دیابت را بر آن داشت تا روز جهانی دیابت را برای کمک به گسترش آگاهی درباره این بیماری ایجاد کنند.

تاریخ روز جهانی دیابت

در تقویم جهانی روز چهاردهم نوامبر هر سال توسط بنیاد بین‌المللی دیابت و سازمان بهداشت جهانی، روز جهانی دیابت انتخاب شده است؛ چهاردهم نوامبر ۲۰۲۳ برابر با بیست‌وسوم آبان ۱۴۰۲ است.

دلایل ابتلاء به دیابت

علت اصلی بروز دیابت تشکیل گلوکز بیش از حد در بدن است و شخص نمی‌تواند گلوکز لازم برای تأمین انرژی سلول‌ها را تأمین کند. با این حال دلیل این افزایش از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می‌تواند شامل مقاومت به انسولین، بیماری خودایمنی، فقدان تعادل هورمونی، آسیب پانکراس و جهش‌های ژنتیکی باشد.

علائم ابتلاء به دیابت

علائم دیابت شامل افزایش تشنگی و خشکی دهان، تکرر ادرار، خستگی، تاری دید، کاهش وزن سریع، بی‌حسی یا گزگز در پاها و دست‌ها و کندی بهبود زخم‌ها و بریدگی‌ها می‌شود.

سطوح قند کنترل‌نشده و دیابت می‌تواند به عوارض جدی مانند آسیب عصبی، نابینایی، قطع عضو، آسیب کلیه و مشکلات قلبی منجر شود.

روز جهانی دیابت ۲۰۲۳ + کدام کشور ها بیشترین مبتلایان به دیابت را دارد؟

اهمیت روز جهانی دیابت

روز جهانی دیابت از آن جهت مهم است که تنها در فاصله ۲۵ سال (از ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۳) دیابت تقریباً ۳۸۰ درصد افزایش یافت. از سوی دیگر سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۳۰ دیابت هفتمین علت مرگ‌ومیر در جهان باشد که این وضعیت نیاز به توجه دارد. این روز همچنین به‌عنوان یادآوری برای زندگی سالم‌تر عمل می‌کند، زیرا هرچند دیابت نوع یک قابل پیشگیری نیست، دیابت نوع دوم را می‌توان از طریق رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم و حفظ وزن طبیعی محدود کرد.

شعار روز جهانی دیابت ۲۰۲۳

شعار روز جهانی دیابت برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ دسترسی به مراقبت‌های دیابتی تعیین شده است که بر اهمیت دسترسی برابر به مراقبت‌های ضروری و درمان دیابت تأکید دارد.

کشورهایی با بیشترین مبتلایان به دیابت

دیابت یک مشکل جدی برای سلامتی است که با نزدیک به نیم میلیارد مبتلا در سراسر جهان، به سطح هشدار رسیده است. این افزایش سریع را می‌توان به عوامل متعددی نسبت داد که در کشورهای توسعه‌نیافته شامل فقدان آگاهی و آموزش در مورد دیابت، شیوع بالای چاقی و دسترسی ضعیف به امکانات بهداشتی می‌شود. در کشورهای توسعه‌یافته نیز شهرنشینی سریع، رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات و قند همراه با سبک زندگی کم‌تحرک منجر به افزایش مقاومت به انسولین و ابتلاء به دیابت می‌شود. ژنتیک و سابقه خانوادگی نیز در شیوع دیابت نقش دارند. طبق آمار پاکستان، کویت، مصر، قطر و مالزی کشورهایی با بالاترین سرانه دیابت در جهان هستند.

پاکستان با نرخ دیابت ۰.۳۰ بالاترین نرخ دیابت را در جهان دارد که می‌توان آن را به فقدان آگاهی و آموزش در مورد دیابت، شیوع بالای چاقی و دسترسی ضعیف به امکانات بهداشتی نسبت داد. با رسیدن تورم این کشور به بالاترین حد ممکن، دولت پول کافی برای داروهایی مانند انسولین یا آزمایش‌های لازم را ندارد، حال آن‌که عده زیادی از ساکنان این کشور به انسولین نیاز دارند، البته عمده این افراد توانایی خرید آن را ندارند.

روز جهانی دیابت ۲۰۲۳ + کدام کشور ها بیشترین مبتلایان به دیابت را دارد؟

کویت با نرخ دیابت ۰.۲۴ در میان کشورهایی است که بیشترین شیوع دیابت را دارد. چاقی از دیگر مشکلات بهداشتی در حال رشد کویت است و آن را میان چاق‌ترین کشورهای جهان قرار می‌دهد. خوردن فست‌فود و گرم و خشن بودن شرایط آب‌وهوایی که انجام فعالیت‌های بدنی را در طول روز دشوار می‌کند، سبک زندگی بی‌تحرک و فرهنگ خودرو را ترویج داده است.

مصر دارای نرخ دیابت ۰.۲ است که به همین دلیل یک مشکل رو به رشد بهداشت عمومی در این کشور است. دلایل شیوع بالای دیابت در مصر افزایش چاقی، سبک زندگی کم‌تحرک، عادات غذایی ناسالم، افزایش هپاتیت C و احتمالاً افزایش استفاده از آفت‌کش‌های کنترل‌نشده است.

قطر دارای نرخ دیابت ۰.۱۹۵ است و مشاهده شده که چاقی و کم‌تحرکی در بین مردم این کشور بسیار شایع بوده و به بروز هرچه بیشتر دیابت میان ساکنان آن منجر می‌شود.

مالزی با نرخ دیابت ۰.۱۹ نیز از کشورهایی با سرانه دیابت بالا به‌شمار می‌رود. گزارش شده است که حدود ۳.۶ میلیون مالزیایی از دیابت رنج می‌برند که یکی از بالاترین موارد در آسیا محسوب می‌شود. با این وجود همچنان انتظار افزایش بیشتر شیوع دیابت به‌ویژه دیابت نوع دوم در این کشور بالا است که به‌طور عمده به‌دلیل اضافه وزن و نداشتن فعالیت بدنی رخ می‌دهد.

روز جهانی دیابت ۲۰۲۳ + کدام کشور ها بیشترین مبتلایان به دیابت را دارد؟

کد خبر 704009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.