محدودیت تردد وسایل‌ نقلیه موتوری در آلوده‌ترین شهر دنیا

دهلی‌نو در هند به‌عنوان آلوده‌ترین شهر جهان به‌منظور مقابله با آلودگی هوا، استفاده از وسایل‌ نقلیه موتوری را محدود خواهد کرد. کیفیت پایین هوا با وزن کم هنگام تولد، زایمان زودرس، مرده‌زایی، تأخیر در رشد، محدودیت رشد در کودکان و حتی مرگ مرتبط است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، داده‌ها نشان می‌دهد کیفیت هوا روز دوشنبه برای سومین روز متوالی در این شهر خطرناک بوده و دهلی‌نو را به آلوده‌ترین شهر جهان تبدیل کرده است. لاهور و کلکته در رتبه‌های دوم و سوم آلوده‌ترین شهرهای دنیا قرار دارند.

آلودگی هوا در دهلی‌نو

دهلی‌نو هر سال پیش از شروع زمستان، یعنی زمانی که بادهای آرام و دمای پایین آلاینده‌های ناشی از وسایل‌نقلیه، صنایع، گردوغبار ساختمانی و سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع را به دام می‌اندازد، در میان شهرهای آلوده جهان قرار می‌گیرد. از هفته گذشته تا امروز نیز مه غلیظی ساختمان‌های مرکز شهر دهلی را فراگرفته و آلودگی دید را در سایر نقاط شهر محدود کرده است؛ به این ترتیب خشم عمومی نسبت به کیفیت هوای خطرناک افزایش یافت و شهر تعطیلی مدارس ابتدایی را تا دهم نوامبر تمدید کرد.

بنابراین مقامات دهلی‌نو از محدودیت تردد وسایل‌نقلیه موتوری در سطح شهر طی هفته آینده خبر دادند تا از آلودگی بیشتر هوا جلوگیری شود، چراکه به‌رغم تلاش‌های متعدد، کیفیت هوای پایتخت برای سومین روز متوالی به‌طور خطرناکی در محدوده ناامن باقی مانده است.

محدودیت تردد وسایل‌نقلیه موتوری در آلوده‌ترین شهر دنیا

اجرای طرح زوج و فرد در دهلی‌نو

دولت محلی دهلی‌نو اعلام کرد که قانون خودروهای زوج و فرد را از سیزدهم تا بیستم نوامبر اعمال خواهد کرد تا سطح آلودگی شهر را کاهش دهد، به‌ویژه که انتظار می‌رود پس از جشنواره هندو دیوالی در دوازدهم نوامبر این آلودگی به‌دنبال ترقه‌بازی‌های هرچند ممنوع، افزایش چشمگیری داشته باشد. طبق این قانون وسایل‌نقلیه با پلاک فرد در تاریخ‌های فرد و وسایل‌نقلیه با پلاک زوج در تاریخ‌های زوج اجازه تردد در جاده‌ها را خواهند داشت.

البته این قانون که از سال ۲۰۱۶ چندین بار با تغییراتی در سطح شهر اعمال شده، بیشتر در ازدحام جاده‌ها مؤثر است و تأثیر چندانی در کاهش آلودگی هوا ندارد، با این وجود با توجه به افزایش قابل‌توجه آلودگی از هفته آینده در دهلی اعمال خواهد شد.

دهلی در طول هفته گذشته با استفاده از آب‌پاش برای کاهش آلاینده‌های هوا و نصب دستگاه‌های تصفیه هوا اقدام کرد، اما این اقدامات تأثیری بر کیفیت هوای شهر نداشت و مقامات محلی تصمیم گرفتند با محدود کردن تردد وسایل‌نقلیه موتوری و ممنوعیت موقت عملیات ساخت‌وساز برای پروژه‌های عمومی در منطقه پایتخت، همچنین اعمال محدودیت‌هایی برای ورود کامیون‌ها و وسایل‌نقلیه سنگین به شهر به مقابله با هوای آلوده بپردازند.

محدودیت تردد وسایل‌نقلیه موتوری در آلوده‌ترین شهر دنیا

کد خبر 702150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.