چگونه می‌توان خطر بروز آلزایمر را کاهش داد؟

لازم است به‌منظور پیشگیری از بروز بیماری آلزایمر از رژیم غذایی سالم پیروی کنید، با دیگران ارتباط داشته باشید، ورزش کنید، سیگار کشیدن را ترک کنید و فشار خون خود را به‌طور منظم کنترل کنید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلزایمر نوعی زوال عقل است که بر حافظه، تفکر و رفتار افراد تأثیر می‌گذارد. علائم آلزایمر در نهایت به اندازه‌ای شدید می‌شود که در انجام کارهای روزمره فرد اختلال ایجاد می‌کند. این بیماری بین ۶۰ تا ۸۰ درصد موارد زوال عقل را تشکیل می‌دهد. این بیماری پیش‌رونده است و با گذشت زمان و طی چند سال بدتر می‌شود، مراحل اولیه آن با کاهش حافظه همراه است، اما در مراحل پیشرفته در توانایی مکالمه و واکنش‌های محیطی فرد نیز اختلال ایجاد می‌کند. در ادامه به روش‌های پیشگیری از بروز بیماری آلزایمر می‌پردازیم.

پیروی از رژیم غذایی سالم

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که پیروی از رژیم غذایی سالم می‌تواند خطر بروز بیماری آلزایمر را کاهش دهد، بنابراین توصیه می‌شود غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات، ماهی، آجیل و چربی‌های سالم مانند روغن زیتون و روغن کنجد را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. این مواد غذایی حاوی فیبر و آنتی‌اکسیدان فراوانی است که با رادیکال‌های آزاد عامل استرس اکسیداتیو سلول‌های مغز مبارزه می‌کند و مانع تحلیل و زوال عقل می‌‎شود.

افزایش ارتباط اجتماعی

محققان با انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند سالمندانی که بیشتر وقت خود را با افراد دیگر سپری می‌کنند و مسافرت می‌روند، کمتر از افرادی که فقط در محیط خانه هستند، درگیر بیماری آلزایمر می‌شوند، در واقع مشارکت اجتماعی علاوه بر بهبود سلامت ذهنی، جسمی و عاطفی به تقویت حافظه و پیشگیری از بروز آلزایمر نیز کمک می‌کند.

داشتن فعالیت بدنی

شواهد ارائه شده نشان می‌دهد که ۳۰ دقیقه ورزش کردن در روز به پیشگیری از بروز آلزایمر در میان افراد مسن کمک می‌کند. گروهی از محققان طی یک مطالعه شش هزار زن بالای ۶۵ سال را مورد ارزیابی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که زنان فعال‌تر کمتر از زنان کم‌تحرک در معرض خطر کاهش قدرت و عملکرد ذهنی قرار دارند.

ترک سیگار

سیگار کشیدن خطر ابتلاء به آلزایمر و زوال عقل را افزایش می‌دهد، بنابراین توصیه شده است که با مشورت پزشک خود سیگار کشیدن را ترک کنید تا احتمال بروز آلزایمر در سنین بالاتر کاهش پیدا کند.

مصرف داروهای پیشگیری از آلزایمر

در صورتی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری آلزایمر دارید و پزشک تشخیص داده است که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستید. لازم است زمانی که متوجه علائمی مانند کاهش قدرت حافظه، مشکل در حل مسئله، مشکل در انجام وظایف معمول و سایر علائم شدید، سریع به پزشک مراجعه کنید، در این صورت پزشکان ممکن است به منظور پیشگیری از بروز آلزایمر داروهای خاصی را تجویز کند.

دیگر راهکارهای مؤثر برای کاهش خطر ابتلاء به آلزایمر

به گفته متخصصان، لازم است به منظور پیشگیری از بروز بیماری آلزایمر فشار خون خود را کنترل کنید، زیرا فشار خون بالا احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد، همچنین لازم است از فعالیت‌های کاهش‌دهنده استرس مانند یوگا و مدیتیشن برای کاهش استرس خود استفاده کنید. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تجربیات استرس‌زا در زندگی با تشدید بیماری آلزایمر در ارتباط است.

کد خبر 702063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.