آیا نوشیدن آب کمتر در زمستان موجب بروز سنگ کلیه می‌شود؟

بسیاری از افراد در فصل زمستان به دلیل سردتر بودن هوا تمایل کمتری به نوشیدن آب دارند، بنابراین دچار کم‌آبی بدن می‌‎شوند و خطر بروز سنگ کلیه افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آب به دفع سدیم و مواد زائد از خون کمک می‌کند، همچنین باعث باز نگه‌داشتن رگ‌های خونی می‌‎شود تا خون با مواد مغذی حیاتی بتواند آزادانه به کلیه‌ها برسد و مواد مغذی ضروری را به آن‌ها منتقل کند. علاوه بر این، نوشیدن آب کافی به تولید ادرار بیشتر کمک می‌کند که باعث دفع باکتری‌های عامل عفونت می‌شود، بنابراین آب به‌طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی را کاهش می‌دهد، اما متأسفانه بسیاری از افراد در فصل زمستان به دلیل سردتر بودن هوا، تمایل کمتری به نوشیدن آب دارند، بنابراین دچار کم‌آبی بدن می‌شوند و خطر بروز سنگ کلیه افزایش پیدا می‌کند.

آیا نوشیدن آب کمتر در زمستان باعث بروز سنگ کلیه می‌شود؟

کمبود آب کافی در بدن موجب تجمع مواد زائد در بدن می‌‎شود و احتمال بروز سنگ کلیه را افزایش می‌دهد، این سنگ‌ها عامل درد شدید و آسیب به دستگاه ادراری است، رایج‌ترین علائم گزارش شده توسط افراد مبتلا به سنگ کلیه شامل احساس درد شدید در ناحیه کمر و پهلو، حالت تهوع، استفراغ، وجود خون در ادرار، سوزش هنگام ادرار، ناتوانی در دفع ادرار، تب و لرز و ادرار تیره و بدبو می‌شود.

علاوه بر کم‌آب شدن بدن، رژیم غذایی حاوی مواد تشکیل‌دهنده سنگ خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد، سابقه خانوادگی نیز در این زمینه تأثیرگذار است. بعضی از شرایط پزشکی مانند فشار خون بالا، دیابت، چاقی، پوکی استخوان، نقرس، کیست کلیه، بیماری پاراتیروئید، بیماری التهابی روده و اسهال مزمن نیز منجر به بروز سنگ کلیه می‌شود.

آیا نوشیدن آب کمتر در زمستان باعث بروز سنگ کلیه می‌شود؟

به گفته متخصصان لازم است افراد روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشند تا دچار کم‌آبی بدن نشوند، البته نیاز روزانه افراد به آب از فردی به فرد دیگر با توجه به سن و وضعیت سلامت او متفاوت است؛ علاوه بر این، توصیه شده است که غذاهای آب‌رسان مانند کاهو، خیار، کرفس، گوجه‌فرنگی، فلفل‌دلمه‌ای، ماست، شیر بدون چربی و سوپ را نیز به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

کد خبر 700345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.