عوارض کاهش وزن سریع و ناگهانی چیست؟

کاهش وزن سریع و ناگهانی باعث بروز مشکلات گوارشی، ریزش مو، ایجاد سنگ کیسه صفرا، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، افسردگی، کم شدن آب بدن و سردرد می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همان‌طور که اضافه وزن و چاقی برای سلامتی خطرناک است، کاهش وزن سریع و ناگهانی نیز با عوارض خاصی همراه است. بنابراین بهتر است کاهش وزن به صورت تدریجی و با رویکردهای سالم انجام شود. یکی از عوارض اصلی کاهش وزن سریع، از دست دادن عضلات است، در این صورت احتمال بروز ضعف عضلانی، کاهش استقامت و اختلال در فعالیت‌های روزمره افزایش پیدا می‌کند، در ادامه به بررسی تعدادی از عوارض کاهش وزن سریع و ناگهانی می‌پردازیم:

مشکلات گوارشی

اختلالات گوارشی می‌تواند جزو شدیدترین عوارض کاهش وزن غیراصولی در نظر گرفته شود، دستگاه گوارش نیز مانند دیگر دستگاه‌های بدن برای فعالیت به انرژی نیاز دارد، بیشتر سلول‌های دستگاه گوارش انرژی را به صورت مستقیم از مواد غذایی که وارد آن‌ها می‌شود، جذب می‌کنند، بنابراین کاهش ناگهانی انرژی دریافتی بدن منجر به تغییر روند فعالیت‌های معمولی دستگاه گوارش می‌شود که نتایج خطرناکی به همراه دارد. یکی از عوارضی که دستگاه گوارش به دلیل کاهش شدید انرژی دریافتی، همچنین کاهش مصرف فیبرهای غذایی دچار آن می‌‎شود، یبوست است.

ریزش مو

زمانی که بدن افراد انرژی مورد نیاز را از مواد غذایی دریافت نکند و دچار کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها شود، دچار مشکلاتی مانند ریزش و نازک شدن مو می‌‎شود؛ مواد معدنی مانند آهن، روی، منیزیم، انواع ویتامین‌های گروه B و ویتامین C برای رویش مو و حفظ ساختار مو بسیار ضروری است، رژیم‌های کاهش وزن سریع با کالری پایین یا حذف بعضی از گروه‌های غذایی، منجر به کمبود این ریزمغذی‌ها می‎‌شود و در نهایت احتمال ریزش مو شدید افزایش پیدا می‌کند.

ایجاد سنگ کیسه صفرا

کاهش ناگهانی انرژی دریافتی باعث می‌شود کیسه صفرا نتواند صفرا را به صورت منظم به درون روده تخلیه کند، این اتفاق باعث تجمع مقادیر بیش از حد صفرا داخل کیسه صفرا می‌شود و در نهایت تجمع صفرا باعث رسوب آن و ایجاد سنگ‌های صفراوی می‌‎شود.

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

کمبود انرژی و قند در بدن که از عوارض کاهش شدید انرژی دریافتی در نظر گرفته می‌شود، باعث ترشح هورمون‌های استرس می‌شود و این موضوع باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌شود. علاوه بر این، رژیم‌های کاهش وزن غیراصولی معمولاً باعث کمبود ریزمغذی‌ها می‌شود که این موضوع نیز باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌شود.

افسردگی

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که پیروی از رژیم‌های غذایی سنگین کاهش وزن احتمال بروز افسردگی را افزایش می‌دهد، زیرا فرآیند کاهش وزن شدید باعث می‌شود با علایق خود مقابله کنید، غذای مورد علاقه خود را مصرف نکنید، گرسنگی را تحمل کنید، تمرین‌های سخت انجام دهید، خواب کمتری داشته باشید و زمان کمتری را با دوستان خود سپری کنید، این عوامل احتمال بروز افسردگی را افزایش می‌دهد.

کم‌آب شدن بدن

در فرآیند کاهش وزن نباید به گونه‌ای عمل کنید که بدن دهیدراته یا کم‌آب شود، زیرا بخشی از وزن شما مربوط به آب بدن است و ممکن است با پیروی از رژیم‌های غذایی سنگین این میزان را به حداقل برسانید؛ کاهش مصرف آب احتمال بروز تیرگی و خشکی پوست را نیز افزایش می‌دهد.

سردرد

سردرد یکی از عوارض رایج پیروی کردن از رژیم غذایی بسیار کم‌کالری است، چنین رژیم غذایی کربوهیدرات کمی دارد و باعث کمبود گلیکوژن در بدن می‌شود؛ زمانی که چنین اتفاقی رخ می‌دهد، بدن بافت عضلانی را می‌شکند تا گلیکوژن ذخیره‌شده در آن‌ها را برای مغز ارسال کند، در صورتی که ذخایر گلیکوژن مغز دچار کمبود شوند، بدن چربی‌های ذخیره شده را می‌گیرد و تبدیل به ماده‌ای مانند گلوکز می‌کند که مغز از آن‌ها استفاده کند، چنین اتفاقی احتمال بروز سردرد را افزایش می‌دهد.

ترجمه از پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 698141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.