در روزهای آلوده کورکومین، لیکوپن و ویتامین بخورید

فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی با بیان اینکه برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر بدن می‌توان مواد غذایی بیشتری مصرف کرد، گفت: گوجه‌فرنگی، زردچوبه، چای سبز و مرکبات مانند پرتقال، گریپ‌فروت و لیمو از جمله مواد غذایی است که بر کاهش اثرات آلودگی هوا مؤثر است.

عباس رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره روش‌های کاهش آلودگی هوا بر سلامت انسان اظهار کرد: افراد ابتدا باید وضعیت روزانه آلودگی هوا در منطقه خود را بررسی کنند؛ زمانی که سطح آلودگی بالا است از ورزش در فضای باز خودداری کنند و هنگامی که هوا ناسالم است به جای رفتن به باشگاه و مرکز خرید در منزل قدم بزنند و ورزش کنند.

وی افزود: افراد باید همیشه از ورزش در نزدیکی مناطق پرتردد خودداری کنند، حتی زمانی که کیفیت هوا مطلوب است، وسایل نقلیه در بزرگراه‌های شلوغ می‌تواند سطح آلودگی بالایی را تا بیش از ۵۰۰ متر از محیط اطراف خود ایجاد کنند.

فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی و عضو انجمن ریه اروپا تصریح کرد: انرژی کمتری در خانه مصرف کنید، زیرا برق و سایر منابع انرژی باعث ایجاد آلودگی هوا می‌شود، چوب یا زباله را نسوزانید، سوزاندن هیزم و زباله یکی از منابع اصلی آلودگی است، همچنین از مصرف سیگار و دخانیات باید پرهیز شود.

وی با بیان اینکه برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر بدن می‌توان مواد غذایی بیشتری مصرف کرد، ادامه داد: گوجه‌فرنگی، زردچوبه، چای سبز و مرکبات مانند پرتقال، گریپ‌فروت و لیمو از جمله مواد غذایی است که بر کاهش اثرات آلودگی هوا مؤثر است.

رضایی درباره تأثیر لیکوپن بر کاهش اثرات منفی ذرات گرد و غبار بر بدن اضافه کرد: گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است، یک آنتی‌اکسیدان که به عنوان لایه‌ای محافظ برای سیستم تنفسی در برابر ذرات گردوغبار موجود در هوا عمل می‌کند.

وی با اشاره به خواص زردچوبه گفت: کورکومین موجود در زردچوبه یک آنتی‌اکسیدان شناخته شده است و گفته می‌شود به محافظت از ریه‌ها در برابر اثرات سمی آلاینده‌ها کمک می‌کند، همچنین سموم کبد را کاهش می‌دهد.

فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی و عضو انجمن ریه اروپا مصرف ویتامین‌ها به‌ویژه ویتامین C را برای حفظ سلامت ریه ضروری دانست و افزود: مرکباتی همچون پرتقال، گریپ‌فروت و لیمو سرشار از ویتامین C است، مصرف منظم مرکبات به کاهش اثرات مضر مه‌دود و حفظ سلامت ریه‌ها کمک می‌کند، همچنین چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند به فرد کمک کند تا از شر سموم بدن خلاص شود، مصرف دو فنجان از این چای در روز مؤثر است.

کد خبر 697537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.