۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
چرا پیش دیابت خطرناک است؟

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: به طور معمول افرادی که پیش دیابت دارند، از بیماری خود خبر ندارند و اگر مراعات نکنند به دیابت مبتلا می‌شوند.

سمیه اسبقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره خطرناک بودن پیش دیابت اظهار کرد: پیش دیابت مرحله‌ای است که قندخون فرد نه آنقدر بالا است که گفته شود دیابتی است و نه در محدوده طبیعی قرار دارد؛ به طور معمول افرادی که پیش دیابت دارند، از بیماری خود خبر ندارند و اگر مراعات نکنند به دیابت مبتلا می‌شوند.

وی افزود: تاری دید، خستگی و تشنگی، تکرر ادرار، اختلال در خواب، میل به نان و برنج و شیرینی، آکانتوز سیاه و چاقی شکم از علائم هشدار دهنده پیش دیابت است که فرد باید برای مشخص شدن علائم خود آزمایش قند خون بدهد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان)، افرادی که کلسترول، تری گلیسیرید بالا دارند، افرادی که کلسترول خوب HDL کم دارند، بیماران قلبی و افرادی که چاقی شکم و ورزش و فعالیت بدنی ندارند و همیشه پشت میز نشستند باید بیشتر مراقب باشند.

وی در پاسخ به این سوال که افراد مبتلا به پیش دیابت چه اقداماتی باید انجام دهند؟ گفت: این افراد باید مراقب تغذیه خود باشند، حتی عسل و خرما و کشمش هم قند دارند و نباید در مصرف آنها زیاده‌روی کنند، ورزش کنند، سیگار و الکل ممنوع است و باید استرس خود را مدیریت کنند؛ اگر وزن فرد بالا است با رژیم صحیح به بهبود خود کمک کند، همچنین بیماری‌های قلبی، فشارخون و تنبلی تخمدان را درمان کنند.

اسبقی با اشاره به عوارض دیابت خاطرنشان کرد: آسیب به کلیه که اگر شدید باشد نیاز به دیالیز است، آسیب به رگ‌های چشم، تاری دید و کوری، سکته قلبی و مغزی، از بین رفتن اعصاب انتهایی به ویژه در پا، عفونت دهان و دندان و ناتوانی جنسی از عوارض دیابت است.

کد خبر 697463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.