فناوری‌هایی که آلودگی هوا را کاهش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استفاده از وسایل نقلیه خودران بهره‌وری سوخت را بین ۱۵ تا ۴۰ درصد بهبود می‌بخشد و باعث کاهش انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیشتر شهرهای بزرگ جهان در روزهای سرد سال با مشکل آلودگی هوا مواجه می‌شوند، کشورهای مختلف جهان از فناوری‌های متنوعی برای برطرف کردن این مشکل استفاده کرده‌اند که از جمله این راه‌حل‌ها می‌توان به استفاده از خودروهای برقی، هیبریدی، گاز مایع، افزایش آگاهی افراد در مورد استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و استفاده مشترک از خودرو اشاره کرد، در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

هوش مصنوعی

فناوری هوش مصنوعی یک ابزار قدرتمند برای کمک به کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته شده است، زیرا قادر است حجم زیادی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل کند و سطح آلودگی هوا را پیش‌بینی کند، همچنین می‌تواند با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های آب و هوا سطح آلودگی را گزارش دهد؛ این اطلاعات برای انجام دادن اقدامات پیشگیرانه یا محدود کردن فعالیت‌های صنعتی مؤثر واقع شود، علاوه بر این، هوش مصنوعی قادر است واحدهای صنعتی یا مناطقی در شهر که سهم نسبتاً بیشتری در افزایش آلودگی هوا دارد را شناسایی کند.

فناوری‌هایی که آلودگی هوا را کاهش می‌دهد

استفاده از درختان مصنوعی

از آنجا که قطع درختان به یک معضل جهانی تبدیل شده است پژوهشگران راه‌حلی برای این موضوع ارائه کرده‌اند و درختان مصنوعی تولید کرده‌اند که می‌تواند تا حدودی با مشکل کمبود درختان مقابله کند، هر کدام از این درختان مصنوعی می‌تواند به اندازه ۳۶۸ درخت طبیعی، آلودگی هوای محیط اطراف را جذب کند. یکی از درخت‌های مصنوعی که توسط یک استارت‌آپ مکزیکی تولید شده است، Biourban نام دارد، ارتفاع آن حدود ۴.۲ متر است و از ریزجلبک‌ها که دی‌اکسید کربن و دیگر آلاینده‌ها را از هوا استخراج می‌کند، استفاده می‌کند و اکسیژن خالص را به محیط برمی‌گرداند. در حال حاضر این درخت‌ها در چندین شهر پوئبلا، کلمبیا و پاناما نصب شده‌اند و عملکرد مناسبی داشته‌اند.

مبدل‌های شیمیایی

استفاده از فناوری‌هایی که می‌تواند آلودگی هوا را از بین ببرد یکی از روش‌های کارآمد برای جلوگیری از انتشار مستقیم آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت وسایل نقلیه است؛ تعدادی از شرکت‌های موجود در کشورهای مختلف در حال توسعه فناوری کاتالیزورها و مواد معدنی هستند که در صورت تابش نور خورشید باعث حذف آلاینده‌ها از هوا می‌شوند. می‌توان از این روش‌های فناورانه در پوشش ساختمان‌ها یا حتی سطح جاده‌ها استفاده کرد.

استفاده از وسایل نقلیه خودران

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استفاده از وسایل نقلیه خودران بهره‌وری سوخت را بین ۱۵ تا ۴۰ درصد بهبود می‌بخشد و موجب کاهش انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای می‌‎شود؛ استفاده از خودروهای خودران می‌تواند ترافیک ناشی از نحوه رانندگی انسان‌ها را کمتر کند.

برج‌های تصفیه‌کننده هوا

از آنجا که شرکت‌های مختلف به دنبال روشی برای کاهش آلودگی هوا در محیط‌های شهری هستند، چندین شرکت برج‌های تصفیه‌کننده هوا را طراحی کردند که قادر است آلودگی را به درون خود جذب کند و هوای پاک را ارائه دهد. یک برج تصفیه هوا در مرکز شهر دهلی نو واقع شده است که شامل ۴۰ دستگاه تهویه غول‌پیکر است؛ این دستگاه‌های تهویه هزار متر مکعب هوا را در ثانیه از طریق فیلترهای در نظر گرفته شده پمپاژ می‌کند و میزان ذرات معلق PM2.5 موجود در شعاع یک کیلومتری برج را به نصف کاهش می‌دهد. برج‌های تصفیه‌کننده هوا مشابهی در چین و هلند نیز تأسیس شده است که به کاهش آلودگی هوا کمک قابل‌توجهی می‌کند.

استفاده از سوخت ترکیبی

استفاده از سوخت‌های جایگزین یک روش مؤثر برای کنترل آلودگی خودروهای دیزلی است؛ یک نوع سوخت ترکیبی جدید که «گاز به مایع» (GTL) نام دارد از مشتقات گاز طبیعی است و می‌تواند جایگزین گازوئیل شود، استفاده از این نوع سوخت در وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و کشتی‌ها می‌تواند میزان انتشار نیتروژن اکسید را پنج تا ۳۷ درصد و میزان انتشار ذرات معلق را ۱۰ تا ۳۸ درصد کاهش دهد.

کد خبر 695095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.