مزایا و معایب گیاه‌خواری چیست؟

از آنجا که گیاهان حاوی مواد شیمیایی گیاهی هستند، پیروی از رژیم غذایی گیاه‌خواری به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رژیم غذایی گیاه‌خواری فقط شامل مصرف مواد غذایی گیاهی می‌شود و گوشت یا ماهی در آن حذف می‌شود، بسته به نوع رژیم غذایی گیاه‌خواری ممکن است مصرف تخم‌مرغ و محصولات لبنی نیز حذف شود؛ برخی افراد به دلایل شخصی یا مسائل اخلاقی مانند احترام به حقوق حیوانات از این نوع رژیم غذایی پیروی می‌کنند، برخی دیگر نیز ممکن است به دلایل زیست‌محیطی تصمیم بگیرند که گیاه‌خوار شوند، زیرا پرورش دام باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود و به مقادیر زیادی آب، انرژی و منابع طبیعی نیاز دارد؛ یکی از دلایلی که افراد از رژیم غذایی گیاه‌خواری پیروی می‌کنند این است که تمایل دارند به مقدار نسبتاً زیادی غذاهای تازه، سالم و گیاهی مصرف کنند که آنتی‌اکسیدان و فیبر مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند؛ در ادامه به مزایا و معایب این نوع رژیم غذایی می‌پردازیم:

مزایای رژیم غذایی گیاه‌خواری

بهبود سلامت قلب

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که رژیم غذایی گیاه‌خواری با کنترل فشار خون، کاهش کلسترول خون و همچنین کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی، به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند، زیرا این نوع رژیم غذایی شامل سبزیجات، میوه و فیبر زیاد می‌شود و چربی اشباع کمی دارد.

مدیریت وزن

رژیم غذایی گیاه‌خواری می‌تواند به مدیریت وزن کمک قابل‌توجهی کند، البته لزوماً باعث کاهش وزن نمی‌‏شود و در صورتی که اندازه وعده‌های غذایی بسیار زیاد باشد یا غذاهای پرکالری مصرف کنید، دچار اضافه وزن می‌شوید؛ بهترین روش برای رسیدن به وزن ایدئال، پیروی از یک برنامه ورزشی اختصاصی و متناسب است.

پیشگیری از بروز سرطان

پیروی کردن از رژیم غذایی گیاه‌خواری به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب کمک می‌کند؛ غذاهای گیاهی همچنین سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و به بهبود سلامت افراد کمک می‌کند، بنابراین پیروی از رژیم غذایی گیاه‌خواری خطر ابتلاء به سرطان را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، مصرف زیاد گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده، خطر بروز سرطان‌های روده بزرگ، رکتوم، پروستات، پانکراس و معده را افزایش می‌دهد، با محدود و حذف کردن این مواد غذایی، می‌توان خطر ابتلاء به سرطان را کاهش داد.

تقویت سلامت مغز

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف بیشتر غذاهای گیاهی با نرخ کمتر زوال عقل، آلزایمر و اختلالات شناختی مرتبط است، زیرا محصولات گیاهی و غلات سرشار از پلی‌فنول‌ها است که مشخص شده است پیشرفت بیماری‌های عصبی را کاهش می‌دهد.

معایب رژیم غذایی گیاه‌خواری

کمبود مواد مغذی در بدن

بعضی از مواد معدنی و ویتامین‌ها به صورت کامل از مصرف غذاهای گیاهی جذب نمی‌‎شوند و با مصرف غذاهای حیوانی راحت‌تر جذب می‎‌شوند، بنابراین برای جذب مقدار خاصی از این مواد مغذی از مواد گیاهی، باید به میزان بیشتری از آن غذا استفاده کرد یا با مشورت پزشک مکمل‌های لازم را مصرف کرد؛ رژیم غذایی گیاه‌خواری ممکن است باعث بروز کمبود ویتامین B12، ویتامین D، کلسیم و پروتئین شود.

کاهش تراکم استخوان

از آنجایی که ممکن است جذب مواد مغذی از طریق مصرف رژیم غذایی گیاه‌خواری محدود شود، کودکان و نوجوانانی که از این نوع رژیم غذایی پیروی می‌کنند، ممکن است در بزرگسالی دچار کمبود تراکم استخوان شوند.

کاهش تنوع در انتخاب مواد غذایی

یکی از معایب رژیم غذایی گیاه‌خواری این است که انتخاب‌های افراد برای تهیه مواد غذایی کاهش پیدا می‌کند؛ با انتخاب این رژیم غذایی بخش قابل‌توجهی از مواد اولیه غذاهای مختلف را حذف می‌کنید، یافتن غذاهای جدید که در عین حال مواد مغذی لازم بدن را تأمین کنند، زمان‌بر است و یک چالش در نظر گرفته می‌شود، همچنین ممکن است انتخاب‌های شما در رستوران‌ها نیز محدود شود.

افزایش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال

نتایج مطالعات منتشر شده در مجله آمریکایی Clinical Nutrition نشان می‌دهد که احتمال بروز انواع سرطان در میان گیاه‌خواران نسبت به گوشت‌خواران کمتر بوده است، اما میزان بروز سرطان کولورکتال در گیاه‌خواران بیشتر از افرادی بوده است که گوشت مصرف می‌کنند.

کد خبر 691858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.