علائم کمبود ویتامین‌ها و دیگر ریزمغذی‌ها چیست؟

پوست خشک، زخم‌های دهانی، خونریزی لثه و ریزش مو جزو علائم کمبود ویتامین‌ها و دیگر ریزمغذی‌ها هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدن انسان برای انجام دادن وظایف مختلف به ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص نیاز دارد. کمبود این مواد در بدن باعث بروز مشکلات می‌شود، بنابراین لازم است افراد به علائم کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی توجه کنند و برای برطرف کردن آن مکمل مصرف کنند. در ادامه به علائم کمبود ویتامین‌ها و دیگر ریزمغذی‌ها می‌پردازیم:

پوست خشک

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سطوح پایین ویتامین D ممکن است احتمال خشکی پوست را افزایش دهد. ویتامین D از طریق قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید ایجاد می‌شود، بسیاری از افراد در طول فصل زمستان به دلیل کمبود ویتامین D دچار خشکی پوست می‌شوند، زیرا افراد در این فصل در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند.

زخم‌های دهانی

زخم‌های دهان و ترک‌های لب می‌تواند نشانه‌ای از کمبود آهن باشد، دلیل دیگر آن نیز ممکن است ناشی از مصرف ناکافی ویتامین B باشد؛ اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی که پیروی می‌کنید، نیاز بدن به دو ماده مغذی یادشده را برطرف می‌کند، در صورت نیاز نیز برای دریافت مکمل با پزشک مشورت کنید.

خونریزی لثه

خونریزی لثه را نباید نادیده گرفت، این اتفاق ممکن است به دلیل کمبود ویتامین C در بدن رخ دهد، ویتامین C برای بهبود زخم و همچنین ایجاد ایمنی عمومی در بدن مورد نیاز است؛ دیگر علائم کمبود ویتامین C شامل خونریزی مکرر بینی می‌شود، توجه داشته باشید که بدن نمی‌تواند به تنهایی ویتامین C تولید کند، بنابراین لازم است این نوع ویتامین را از طریق رژیم غذایی یا مکمل مصرف کنید.

ریزش مو

از دست دادن چند تار مو در طول روز نگران‌کننده نیست؛ با این وجود، اگر بعد از بیدار شدن از خواب، ناگهان متوجه ریزش میزان قابل‌توجهی مو شدید، ممکن است دلیل آن کمبود ریزمغذی‌ها باشد، بعضی از مواد مغذی که برای تحریک رشد مو مورد نیاز است شامل آهن، بیوتین و روی می‌شود.

استخوان درد

احساس درد در استخوان‌ها می‌تواند علامت هشدار کمبود ویتامین D باشد، این ویتامین همچنین برای تنظیم میزان کلسیم و فسفات در بدن ضروری است؛ همچنین، ویتامین D به حفظ سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

آیا باید ویتامین‌ها را با غذا مصرف کرد؟

بدن افراد برای عملکرد صحیح به ۱۳ ویتامین نیاز دارد که ۹ مورد آن محلول در آب و چهار مورد دیگر محلول در چربی است؛ ویتامین‌های محلول در آب، در آب حل می‌شوند، بنابراین نیازی نیست آن‌ها را با غذا مصرف کنید تا جذب شوند، از سوی دیگر، ویتامین‌های محلول در چربی، برای جذب مناسب به چربی نیاز دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود ترکیبات محلول در چربی را به همراه وعده غذایی حاوی چربی مصرف کنید.

کد خبر 690750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.