سامانه بارشی در گیلان از امشب تضعیف می‌شود

طی چندروز اخیر، گیلان میزبان بارش‌هایی سیل‌آسا و سازمان هواشناسی نیز نسبت به فعالیت سامانه بارشی در این منطقه هشدار صادر کرده بود. این میزان بارش در گیلان موجب آگرفتگی و تخریب پل منطقه سفیر امید شد و اکنون نیز مسئولان از تضعیف سامانه بارشی در این منطقه خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرستان مرزی بندر آستارا با بارش بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیمتری سالانه جزو پرباران‌ترین مناطق ایران محسوب می‌شود و در پی وقوع بارندگی در چند روز اخیر، این منطقه درگیر تخریب و آب‌گرفتگی‌های شدیدی شد.

محمد دادرس، مدیرکل هواشناسی گیلان، از ثبت بارش ۲۴۰ میلیمتری در ایستگاه هواشناسی آستارا طی ۴۸ ساعت گذشته خبر داد و اظهار کرد: شاهد شدت بارندگی‌ها در مناطق مرکزی استان هستیم و رودخانه‌های شهرستان شفت طغیانی است.

وی با اشاره به ثبت بارش ۱۵۳ میلیمتری در ایستگاه امامزاده اسحاق شهرستان شفت، افزود: شاهد تضعیف این سامانه ناپایدار و بارشی از غروب و شب خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه در ایستگاه فرودگاه رشت بارش ۷۱ میلیمتری به ثبت رسیده است، تصریح کرد: دمای هوای رشت در حال حاضر برابر با ۱۸ درجه سلسیوس است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طی امروز برای شرق استان نیز بارندگی شدید خواهیم داشت؟، گفت: بارندگی‌ها از شدت کمتری برخوردار خواهد بود.

دادرس از کاهش ابر و ناپایداری هوا از فردا تا پایان هفته خبر داد و خاطرنشان کرد: به تناوب با شکل‌گیری جریانات ناپایدار، بارش‌های پراکنده تا یکشنبه هفته آینده دور از انتظار نیست.

اسکان ۱۰۰ نفر / ‏‬احتمال تخریب پل منطقه سفیر امید

روز گذشته نیز امیر مرادی، مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با اشاره به تداوم بارش باران در شهرستان‌ها و وضعیت آستارا و وخیم شدن شرایط آب‌گرفتگی و سیلاب، اظهار کرد: حجم آب موجود در رودخانه‌ها و معابر به جای تخلیه شدن، بیشتر شده است، آستارا شهرستان ساحلی است و لذا فشار آب دریا مانع از تخلیه حجم آب می‌شود و باید تا پایان بارندگی‌ها منتظر بمانیم.

وی پل دوم آستارا را نیز در معرض خطر تخریب دانست و افزود: پل سیبلی تخریب شده و اکنون احتمال تخریب پل منطقه سفیر امید وجود دارد؛ لذا با همکاری شهرداری اقدام به مسدود کردن این پل کردیم.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با اشاره به سرریز شدن آب رودخانه به داخل کمربندی و داخل شهر، تصریح کرد: با قایق‌های هلال‌احمر شهروندان را جابه‌جا کردیم.

وی از کدورت آب شرب آستارا به دنبال ورود سیلاب به منابع آبی خبر داد و اضافه کرد: با هماهنگی شهرستان‌های همجوار، تانکرهای آب‌رسانی فراهم شد و تیر برق‌های آسیب دیده و تخریب شده نیز با همکاری اکیپ‌های برق منطقه‌ای و توزیع برق در حال جابه‌جایی است.

مرادی با اشاره به اسکان ۱۰۰ نفر از مردم که بیشتر مسافر هستند، خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۰ نفر دچار آسیب شدند که به صورت سرپایی تحت مداوا قرار گرفتند و با اقدامات پیشگیرانه فرماندار آستارا برای انتقال مردم از مناطق حادثه خیز، تلفات جانی نداشتیم.

احتمال بروز این سیلاب هر ۱۰۰ سال یک بار وجود دارد

همچنین روز گذشته وحید خرمی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان، به تشریح بارندگی سیل‌آسا در آستارا در بامداد روز گذشته پرداخت و اظهار کرد: انتظار بارش ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلی‌متری در یک روز وجود داشت، این در حالی است که در مدت زمان پنج ساعت ابتدایی بارش‌ها در آستارا ۲۶۵ تا ۲۷۰ میلی‌متر بارندگی رخ داد که معادل یک سال دبی بارش در یک استان است.

وی با اشاره به آماده‌باش تمام دستگاه‌ها، ادارات و بخش‌های مربوطه در منطقه پیش از تشدید بارندگی‌ها، افزود: تمهیدات لازم با همکاری و تعامل خوب دستگاه‌های مختلف از جمله استانداری، فرمانداری، ستاد مدیریت بحران، وزارت کشور و غیره به منظور جلوگیری از بروز خسارت‌های احتمالی صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه در ۲۴ ساعت از شروع بارش‌ها دبی بارش‌ها به ۳۲۰ میلی‌متر رسید، تصریح کرد: سیلاب جاری شده در آستارا جزو سیلاب‌های ۱۰۰ ساله در این منطقه به شمار می‌رود؛ به عبارت دیگر احتمال بروز چنین بارشی و وقوع این سیلاب هر ۱۰۰ سال یک بار وجود دارد.

وی ادامه داد: در پی تشدید بارندگی‌ها، هیچ یک از رودخانه‌های این منطقه دچار خروج از مسیر نشدند و سیلاب پیش آمده متأثر از تشدید بارندگی‌ها در این منطقه بوده است.

خرمی ضمن ابراز رضایت از پیش‌بینی به موقع بارش‌ها و تعامل بسیار خوب بین بخشی و دستگاه‌ها برای مدیریت بحران در کنار آماده‌باش سراسری، اضافه کرد: به دنبال جاری شدن سیلاب پل خروجی آستارا به سمت تالش تخریب شد و با هماهنگی بین دستگاه‌ها، استانداری، وزارت نیرو و وزارت کشور این سیلاب تلفات جانی نداشت.

کد خبر 688720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.