برای افزایش کیفیت زندگی بیماران پارکینسون چه فعالیت‌هایی باید انجام شود؟

متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص بیماری پارکینسون و اختلالات حرکتی گفت: برای افزایش کیفیت زندگی بیماران پارکینسون، توجه به داشتن خواب و استراحت کافی، کنترل درد، کنترل علائم اختلال در بلع و توجه به نقل و انتقال مناسب بیمار از مواردی است که بیماران پارکینسون و اطرافیان باید به آن‌ها توجه ویژه داشته باشند.

احمد چیت‌ساز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بیماری پارکینسون درمانی ندارد، اما درمان‌های حاضر، علائم بیماری را کاهش می‌دهد و از پیشرفت آن جلوگیری می‌کند، اظهار کرد: دارودرمانی یکی از درمان‌هایی است که برای بیماران پارکینسون استفاده می‌شود.

وی افزود: به‌منظور کنترل علائم بیماری پارکینسون از داروهایی از جمله آگونیست دوپامین، داروهای ضدگلوتامات، داروی مهارکننده آنزیم کاتکول امتیل، ترانسفراز، داروی مهارکننده آنزیم مونوآمین اکسیداز و داروهای آنتی کولینرژیک استفاده می‌شود.

متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص بیماری پارکینسون و اختلالات حرکتی با اشاره به اینکه جراحی نیز روش درمانی دیگری است که برای بیماران مبتلا به پارکینسون مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: از جمله جراحی‌های مورد استفاده برای این بیماران می‌توان به تحریک هسته‌های عمقی مغز (DBS)، پالیدوتومی، تالاموتومی، ساب تالاموتومی، اولتراسوند تالاموتومی و استرئوتاتیک رادیو فرکوانسی اشاره کرد.

چیت‌ساز ادامه داد: درمان‌های مداخله‌ای بیماری پارکینسون نیز شامل پیوند بافت تولیدکننده دوپامین در مغز، فاکتور نورنال تروفیک (انتقال فاکتور توسط حامل ویروس به بافت تولیدکننده دوپامین در مغز)، پیوند سلول‌های بنیادی (درمان قطعی و احتمالی برای آینده)، اولتراسوند انرژی (حذف ضایعات در هفته‌های عمقی مغز) و ژن‌درمانی (انتقال بعضی از ژن‌های خاص به درون سلول) است.

وی گفت: توجه به داشتن خواب و استراحت کافی، کنترل درد، کنترل علائم اختلال در بلع و توجه به نقل و انتقال مناسب بیمار از مواردی است که بیماران پارکینسون و اطرافیان باید به آن‌ها توجه ویژه داشته باشند.

متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص بیماری پارکینسون و اختلالات حرکتی اضافه کرد: به‌منظور بهره‌مندی بیمار از خواب و استراحت کافی، مواردی از جمله کمک به بیمار برای وارد شدن و خارج شدن از تخت خواب، استفاده از تخت خواب راحت و با ارتفاع مناسب، تعبیه دستگیره کنار تخت، استفاده از پارچه لغزنده و روتختی سبک می‌تواند کمک‌کننده باشد.

چیت‌ساز افزود: بیماران پارکینسون باید مراجعه خود به مطب پزشک را به زمان‌های خلوت‌تر موکول و در صورت لزوم از ویلچر و واکر مناسب استفاده کنند، همچنین استفاده از پارچه لغزنده روی صندلی خودرو و مراقبت و پشتیبانی از بیمار باید مدنظر قرار داشته باشد.

وی تصریح کرد: به‌منظور کنترل درد در بیماران پارکینسون، می‌توان از کیسه آب گرم، ماساژ، دریافت مراقبت‌های تسکینی و استفاده از بالشت اضافه بهره گرفت، همچنین به‌منظور کنترل اختلال در بلع، مصرف آب قبل از قرص، استفاده از مایعات کافی هنگام بلع، خرد و پوره کردن مواد غذایی حتی قرص و پرهیز از مصرف قرص با مواد پروتئینی مانند شیر از جمله مواردی است که باید مد نظر قرار داشته باشد.

کد خبر 752346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.