موفقیت بازیافت در بلغارستان با دستگاه‌های فروش معکوس

بلغارستان تنها طی هشت ماه پس از نصب دستگاه‌های فروش معکوس شاهد رشدی چشمگیر در روند بازیافت این کشور بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه دستگاه‌های فروش معکوس برای جمع‌آوری اقلام بازیافتی مدتی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی در دسترس هستند، این فناوری تنها سال گذشته در بلغارستان معرفی شد، با این حال در همین مدت کوتاه نتایج امیدوارکننده‌ای به‌دست داده است و طی هشت ماه اول پس از نصب سیستم، تنها در یک شهر بیش از ۳۰۰ هزار اقلام بسته‌بندی‌شده بازیافتی توسط ساکنان تحویل گرفته است. بنابراین به نظر می‌رسد که این فناوری می‌تواند راه را برای کاربرد گسترده‌تر مفهوم بازیافت در این کشور بالکانی هموار کند.

بلغارستان تأکید کرد که کودکان مخاطب هدف این فناوری هستند، زیرا پرورش عادات سبز در میان مردم محلی یک ابتکار بکر به‌شمار می‌رود که موفقیت و ریشه‌دار شدن آن کاملاً به قشر جوان هر شهر و کشور وابسته است. در صورتی که این فرهنگ میان کودکان یک شهر پذیرفته شود، می‌توان امیدوار بود که آن شهر آینده‌ای سبز و پایدار داشته باشد.

ابتکار زیست‌محیطی فعلی بلغارستان فرصتی برای خانواده‌های جوان است تا با آموزش و پرورش عادت‌های سبز به فرزندان خود، میهن خود را برای حرکت به سوی پایداری آماده کنند. خانواده‌های بلغاری در این مسیر از آموزش‌های زیست‌محیطی جهانی و شواهد موجود درباره نحوه تأثیرگذاری زباله‌ها بر سراسر خشکی‌ها و آب‌های کره زمین بهره می‌برند و شهرداری‌ها با نصب دستگاه‌های فروش معکوس از این اقدامات حمایت می‌کنند.

دستگاه‌ها بطری‌های پلاستیکی حداکثر سه لیتری و قوطی‌های آلومینیومی را دریافت می‌کنند و در عوض کوپن‌هایی تحویل می‌دهند که می‌توان آن‌ها را با جوایز مختلف مبادله کرد. بلغارستان برای استفاده از این دستگاه‌ها به ساکنان امتیاز می‌دهد و هر بطری برگشتی معادل یک امتیاز است.

هنگامی که شهروندان آگاه به محیط زیست بطری‌های خالی خود را برمی‌گردانند، امتیاز می‌گیرند و از این امتیازها می‌توانند برای دریافت اقلامی مانند دفترچه یادداشت‌های ساخته شده از کاغذ بازیافتی، کیسه‌های حمل خرید، کتاب، بازی‌های رومیزی زیست‌محیطی، تی‌شرت‌ها و تجهیزات پیاده‌روی استفاده کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از کوپن‌های تخفیف دریافتی برای خرید مواد غذایی استفاده کنند.

بعضی از این جوایز قابل مطالبه در مقابل امتیازات جمع‌آ وری شده توسط شهرداری و برخی دیگر توسط شرکای تجاری حامی طرح ارائه می‌شود.

موفقیت بازیافت در بلغارستان با دستگاه‌های فروش معکوس

کد خبر 687301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.