شیوه‌های درمانی افسردگی در سالمندان چیست؟

متخصص اعصاب و روان با بیان شیوه‌های درمانی برای افسردگی افراد سالمندان، گفت: قبل از اعمال شیوه‌های درمانی برای افسردگی سالمندان لازم است از نظر بیماری‌های جسمی بررسی شوند و روند درمان دارویی و غیردارویی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

ویکتوریا عمرانی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به علائم بروز افسردگی در سالمندان، اظهار کرد: داشتن خلق افسرده و لذت نبردن از فعالیت‌های روزمره، احساس خستگی، فراموش کاری، کم خوابی، پرخوابی، کم اشتهایی، پرخوری، افکار ناامیدی، احساس بی‌ارزشی، پوچی و احساس گناه از مهم‌ترین علائم افسردگی بین افراد است که سالمندان هم به نوعی دچار این علائم می‌شوند.

وی ادامه داد: فرد افسرده ممکن است تعدادی از این علائم را داشته باشد، اگر حداقل دو هفته فرد درگیر شود به نوعی که علائم روی فعالیت‌های زندگی روزمره او تأثیر گذارد، فرد مبتلا به اختلال افسردگی شده است.

این متخصص اعصاب و روان تصریح کرد: بسیاری از افراد بر این باور هستند که سالمندان توانایی فیزیکی و فعالیت‌های شغلی را ندارند، ارتباط اجتماعی آنها کمتر شده و بروز افسردگی در بین آنها طبیعی است، باید بدانیم افسردگی قسمتی از سالمندی نیست.

وی با تاکید بر اینکه گروهی از سالمندان با انباشته‌ای از تجربه‌های مفید از گذشته وارد این دوران می‌شوند، گفت: این گروه از سالمندان با افت و خیز، محدویت‌های جسمی و حرکتی این دوران به آسانی سازگار شده و تاب‌آوری بهتری دارند و می‌توانند از دوران سالمندی زندگی خود هم بهره لازم را ببرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در سالمندان بروز علائم افسردگی تا حدودی تفاوت دارد، از نظر علمی همان ملاک‌های اصلی افسردگی وجود دارد، اما بروز علائم و تظاهرهای بالینی افسردگی تا حدودی تفاوت دارد و خانواده با دیدن این تفاوت‌ها می‌توانند متوجه بروز افسردگی در سالمندان شوند.

خلق افسرده اولین علامت افسردگی در سالمندان است

وی خاطرنشان کرد: بروز خلق افسرده و لذت نبردن از زندگی اولین علامت افسردگی در سالمندان است، افراد سالمند به دلایل مختلف خلق افسرده را انکار کرده و بیان نمی‌کنند، بعضی اوقات شدت علائم زیاد است و سالمندان سعی می‌کنند علائم را در درون خود نهفته نگه دارند تا فرزندان متوجه افسردگی آنها نشوند.

عمرانی‌فرد با بیان اینکه علامت بعدی افسردگی سالمندان از بین رفتن لذت زندگی در آنها است، افزود: بروز این علامت در گروه سالمندان شدت بیشتری دارد و شکایت‌های جسمی از دیگر علائم افسردگی در سنین بالا است که سالمندان را وادار می‌کند به پزشکان رشته‌های مختلف برای درمان مراجعه کنند.

این روانپزشک تصریح کرد: لازم است بدانیم که سن سالمندی سن تجمع بروز بیماری و مشکلات جسمی است، احتمال دارد تعدادی از سالمندان مبتلا به فشار خون، آرتروز، دیابت و انواع بیماری‌های باشند و تفکیک این بیماری‌ها دشوار است، باید در ویزیت پزشکان به این نکته‌ها توجه شود که تا اندازه بروز این بیماری‌ها به دلیل علائم افسردگی سالمندان شدت پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مصرف داروها در دوران سالمندی ممکن است باعث بروز عوارضی مانند افسردگی استرس، بی‌خوابی، ضعف و خستگی شود، گفت: درمان قشر سالمندان حساسیت‌های زیادی دارد و تجویز دارو برای افسردگی آنها مهم است تا با داروهای بیماری‌های زمینه‌ای سالمند تداخلی نداشته باشد و تمام این موارد دغدغه‌های درمانگر فرد سالمند است.

وی در خصوص شیوه‌های درمانی برای افسردگی افراد سالمندان، اظهار کرد: قبل از اعمال شیوه‌های درمانی برای افسردگی سالمندان لازم است از نظر بیماری‌های جسمی بررسی شوند و روند درمان دارویی و غیردارویی برای رفع افسردگی سالمندان با مشارکت خانواده‌های آنها در نظر گرفته می‌شود.

کد خبر 683045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.