استرس و اضطراب چه تاثیری بر سلامت دستگاه گوارش دارد؟

استرس و اضطراب سلامت دستگاه گوارش را به خطر می‌اندازد و باعث بروز مشکلاتی مانند یبوست و بیماری التهابی روده می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ذهن و سلامت انسان با یکدیگر مرتبط هستند، افزایش میزان استرس باعث می‌‎شود سلامت جسمی و همچنین سلامت دستگاه گوارش به خطر بیافتد. سلامت دستگاه گوارش نه تنها به غذایی که مصرف می‌کنیم بستگی دارد، بلکه به احساسات ما نیز بستگی دارد. احساساتی مانند شادی و غم عادت غذایی ما را به صورت مستقیم تحریک می‌کند. استرس و اضطراب باعث تولید هورمون استرس کورتیزول در بدن می‌شود که روده را به میزان قابل‌توجهی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تاثیر استرس بر سلامت دستگاه گوارش

به گفته متخصصان استرس قدرت هضم صحیح غذا را کاهش می‌دهد. دستگاه گوارش ما حاوی هزاران باکتری خوب و بد است که به هضم غذا کمک می‌کند. زمانی که تحت استرس هستید، یک واکنش شیمیایی در بدن رخ می‌دهد که باکتری‌های خوب را از بین می‌برد و باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و التهاب می‌شود. استرس طولانی مدت می‌تواند باعث خستگی ذهنی و فرسودگی و همچنین بیماری‌های جسمی شود.

ارتباط بین استرس و یبوست

غذا باید برای مدت زمان خاصی در دستگاه گوارش بماند تا تمام مواد مغذی آن جذب شود. زمانی که استرس دارید، دستگاه گوارش ممکن است به صورت کامل مسدود شود و فرد دچار یبوست شود. در این صورت، روند طبیعی سم‌زدایی که در طول هضم طبیعی رخ می‌دهد مختل می‌شود. این اتفاق همچنین می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند نفخ، معده درد و افزایش وزن شود.

ارتباط بین استرس و زخم

استرس مزمن می‌تواند باعث ایجاد زخم در دستگاه گوارش شود. پوشش روده در اثر این زخم‌ها آسیب می‌بیند و باعث بروز درد، احساس سوزش و افزایش خطر عفونت می‌‎شود. علاوه بر این، استرس باعث افزایش تولید اسید در معده می‌شود که زخم‌ها را وخیم‌تر می‌کند.

تاثیر استرس بر بیماری التهابی روده

بیماری التهابی روده اختلالی است که باعث ایجاد التهاب و آسیب به دستگاه گوارش می‌‎شود. متخصصان معتقدند که استرس بر انقباضات ریتمیک تاثیر می‌گذارد و منجر به حرکت نامنظم در روده می‌شود. بنابراین توصیه شده است که برای حفظ سلامت دستگاه گواارش استرس و اضطراب خود را کاهش دهید.

نحوه کنترل استرس و اضطراب

مدیتیشن به تمرکز و تولید انرژی مثبت کمک می‌کند. فعالیت بدنی نیز تنش را کاهش می‌دهد و در مقابل باعث افزایش میزان ترشح اندورفین می‌شود که به عنوان یک مسکن طبیعی در مغز عمل می‌کند و باعث آرامش افراد می‌شود. اقدامات ساده دیگر مانند داشتن خواب کافی، گوش دادن به موسیقی، صحبت کردن با دوستان و سپری کردن زمان با اعضای خانواده در این زمینه تاثیرگذار است و باعث کاهش میزان استرس و اضطراب می‌شود. همچنین، افراد می‌توانند برای کاهش استرس خود از پزشکان و مشاوران کمک بگیرند.

کد خبر 682342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.