نقش ورزش در سلامت و کاهش پوکی استخوان

جراح استخوان و مفاصل درباره نقش ورزش در سلامت و کاهش پوکی استخوان گفت: اگر می‌خواهید استخوان‌های قوی داشته باشید باید از آن‌ها استفاده کنید، هرچه به استخوان نیروهای بیشتری اعمال شود، قوی‌تر می‌شود.

برزو قزوینیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره نقش ورزش در سلامت استخوان و کاهش پوکی استخوان اظهار کرد: اگر می‌خواهید استخوان‌های قوی داشته باشید، باید از آن‌ها استفاده کنید، هرچه به استخوان نیروهای بیشتری اعمال شود، قوی‌تر می‌شود.

وی افزود: به همین دلیل است که فضانوردانی که مدت زیادی در حالت بی‌وزنی به سر می‌برند، به علت کاهش فشار وزن روی استخوان‌هایشان به‌تدریج دچار پوکی استخوان می‌شوند.

این جراح استخوان و مفاصل با بیان اینکه افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند و کمتر راه می‌روند، کاهش تراکم استخوان پیدا می‌کنند، تصریح کرد: زنان نسبت به مردان باید توجه بیشتری به سلامت استخوان‌های خود داشته باشند.

وی با اشاره به پوکی استخوان و تأثیر سن و جنس ادامه داد: بهترین زمان برای اینکه استخوان‌های بدن را قوی کنیم، زمان نوجوانی یعنی بین ۱۰ تا ۲۰ سالگی است، استخوان‌ها در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی نیز قوی‌تر می‌شود، اما در سال‌های بعد از ۳۰ سالگی تراکم استخوان‌های بدن شروع به کاهش می‌کند.

قزوینیان در پاسخ به این سوال که ورزش چگونه مانع پوکی استخوان می‌شود، گفت: استخوان یک بافت زنده است، در بافت استخوانی سلول‌هایی وجود دارد که به‌طور مرتب استخوان نو می‌سازند، در کنار آن سلول‌هایی وجود دارند که استخوان را جذب می‌کنند.

وی با اشاره به ورزش‌های مفید برای پیشگیری از پوکی استخوان خاطرنشان کرد: بهترین فعالیت‌های بدنی و ورزشی برای بدن عبارت از دویدن، ‏جهیدن، کوه‬نوردی، ‬ ایروبیک، ورزش‌های تیمی همچون فوتبال، ‏بسکتبال، والیبال، ‏تنیس‬، ورزش‌های با راکت، ‏اسکی، ‏اسکیت ‬و ورزش‌های رزمی است.

کد خبر 679205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.