استرس چه تاثیری بر کلسترول خون دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سطح بالای هورمون کورتیزول ناشی از استرس طولانی مدت می‌تواند باعث افزایش سطح کلسترول خون شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش سطح کلسترول خون با خطرات متعددی مانند بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی همراه است. کلسترول با گذشت زمان در رگ‌های خونی رسوب می‌کند، باعث باریک شدن رگ‌ها می‌شود و جریان خون را مسدود می‌کند. کلسترول بالا اغلب به دلیل عواملی مانند رژیم غذایی نامناسب و نداشتن فعالیت بدنی رخ می‌دهد. مصرف غذاهای حاوی چربی‌های اشباع شده می‌تواند سطح کلسترول را افزایش دهد. بیماری‌های مزمن کلیه و دیابت نیز ممکن است در این زمینه تاثیرگذار باشد.

تغییر سبک زندگی می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند. با این وجود، لازم است داروهای تجویز شده برای کنترل سطح کلسترول را مصرف کنید. ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی باعث کاهش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم می‏‌شود. ورزش منظم به حفظ وزن بدن و افزایش حساسیت به انسولین می‌شود، بنابراین توصیه شده است که در طول هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.

بیشتر بزرگسالان باید هفت تا ۹ ساعت خواب شبانه داشته باشند، زیرا نداشتن خواب کافی باعث افزایش سطح کلسترول خون می‎‌شود. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که هر شب خواب کمی دارند، بیشتر در معرض تری گلیسیرید بالا قرار می‌گیرند. اما افرادی که هشت ساعت در طول شب می‌خوابند، دارای بالاترین میزان کلسترول خوب (HDL) هستند. سطح بالای هورمون کورتیزول ناشی از استرس طولانی مدت می‌تواند باعث افزایش سطح کلسترول خون شود. در این شرایط، افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار می‌گیرند. بنابراین مدیریت استرس یک عادت سالم برای کاهش سطح کلسترول است.

کد خبر 678897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.