کمبود کدام مواد مغذی باعث شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود؟

کمبود پروتئین، ویتامین B7، آهن، روی، اسیدهای چرب امگا-سه و ویتامین‌های A ،C و E باعث شکننده شدن ناخن‌ها می‌‎شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ناخن‌های ضعیف در معرض شکستگی، لایه‌لایه شدن و آهسته شدن فرآیند رشد قرار دارند. در صورتی که ناخن‌های خشک و شکننده‌ای دارید، لایه‌های پروتئینی موجود در ناخن شما در حال جدا شدن از یکدیگر و شکسته شدن هستند، بنابراین از جمله علائم شکنندگی ناخن این است که سطح آن ناهموار می‏‌شود و به صفحات و پوسته‌هایی به شکل طولی تقسیم می‌شود. حتی ممکن است قسمت‌هایی از ناخن کاملاً بشکنند و از ناخن جدا شوند. کمبود بعضی از مواد مغذی باعث ضعیف شدن ناخن‌ها می‌شود، در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

پروتئین

پروتئین برای شکل‌گیری ناخن‌های قوی و سالم بسیار ضروری است. ناخن‌ها از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده‌اند، بنابراین دریافت ناکافی پروتئین باعث ضعیف شدن همچنین شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود. متخصصان توصیه می‌کنند که برای داشتن ناخن‌های سالم از منابع پروتئین بدون چربی مانند مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و حبوبات استفاده کنید.

ویتامین B7

ویتامین B7 یا بیوتین یک ماده مغذی حیاتی برای حفظ استحکام ناخن است، کمبود این ماده مغذی باعث شکنندگی ناخن‌ها می‎‌شود. می‌توان میزان بیوتین موجود در بدن را با مصرف غذاهایی مانند تخم‌مرغ، بادام، گردو، ماهی قزل‌آلا، آووکادو، سیب‌زمینی و گل کلم افزایش داد. ممکن است در صورت کمبود ویتامین B7، لازم باشد مکمل آن را دریافت کنید.

آهن

کمبود آهن باعث شکننده شدن ناخن‌ها و ایجاد برجستگی‌های عمودی روی سطح ناخن می‏‌شود. آهن نقش حیاتی در رساندن اکسیژن به ناخن‌ها و ارتقای سلامت کلی آن‌ها دارد. بنابراین توصیه شده است غذاهای سرشار از آهن مانند گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی، اسفناج، عدس، تخم کدو تنبل و غلات غنی شده را در رژیم غذایی خود بگنجانید. به گفته متخصصان، غذاهای سرشار از آهن را به همراه غذاهای سرشار از ویتامین C مانند مرکبات، توت فرنگی و فلفل دلمه‌ای مصرف کنید.

روی

روی یک ماده معدنی است که نقش مهمی در رشد و ترمیم ناخن دارد. کمبود این ماده مغذی منجر به رشد کند ناخن و افزایش حساسیت به شکستگی می‌شود. غذاهای سرشار از روی شامل گوشت بدون چربی، حبوبات، آجیل و دانه‌ها می‌شود. در صورتی که درگیر کمبود روی شدید، لازم است به پزشک مراجعه کنید و در صورت لزوم مکمل روی مصرف کنید.

اسیدهای چرب امگا -۳

اسیدهای چرب امگا -۳ فواید زیادی برای سلامتی دارد. برای نمونه، این نوع چربی‌ها مانع خشک شدن ناخن می‌شود و استحکام و انعطاف‌پذیری آن را نیز افزایش می‌دهد. با مصرف ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی خال‌مخالی و ساردین همچنین دانه کتان، دانه چیا و گردو میزان مصرف اسیدهای چرب امگا -۳ را افزایش دهید.

ویتامین‌های A، C و E

ویتامین‌های E ،C و A آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که از ناخن‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کنند و سلامتی کلی آن‌ها را ارتقا می‌دهند. ویتامین A به تولید کراتین که جز اصلی ناخن است، کمک قابل‌توجهی می‌کند. ویتامین C به کلاژن‌سازی کمک می‌کند و برای استحکام ناخن ضروری است. ویتامین E نیز به حفظ رطوبت ناخن کمک می‌کند، بنابراین لازم است برای حفظ سلامت ناخن‌ها از هویج، سیب‌زمینی شیرین، مرکبات، فلفل دلمه‌ای، توت‌ها، آجیل و دانه‌ها استفاده کنید.

ترجمه از: پگاه بهادران، مترجم ایمنا

کد خبر 678008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.