مصرف هندوانه چه مزایایی برای بدن دارد؟

مصرف هندوانه به بهبود سلامت قلب، کاهش خطر بروز سرطان، کاهش درد عضلانی، همچنین کاهش وزن کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هندوانه که یک میوه پرآب و شیرین فصل تابستان است، دارای انواع مواد مغذی مانند پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های A و C است، همچنین کالری نسبتاً کمی دارد و برای رژیم‌های غذایی کاهش وزن مناسب است. تقریباً ۹۰ درصد هندوانه از آب تشکیل شده است، بنابراین برای تأمین آب بدن در فصل تابستان بسیار مفید است. این میوه حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که به حذف مولکول‌های معروف به رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. در ادامه به بررسی تعدادی از مزایای هندوانه برای سلامتی بدن می‌پردازیم:

بهبود سلامت قلب

بیماری قلبی یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر دنیا شناخته شده است. عوامل مختلف سبک زندگی مانند رژیم غذایی می‌تواند خطر بروز حمله قلبی و سکته را از طریق کاهش فشار خون همچنین کاهش سطح کلسترول کم کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مواد مغذی موجود در هندوانه به بهبود سلام قلب کمک می‌کند، به‌طوری که لیکوپن می‌تواند کلسترول و فشار خون را کاهش دهد، همچنین می‌تواند مانع آسیب اکسیداتیو شود.

مقابله با سرطان

هندوانه سرشار از لیکوپن است که از بدن در برابر سرطان محافظت می‌کند. لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان قوی و رنگ‌دانه‌ای است که به هندوانه رنگ قرمز می‌بخشد و قادر است خطر بروز بعضی سرطان‌ها مانند سرطان پروستات و سرطان رحم را کاهش دهد.

کاهش درد عضلانی

هندوانه و آب هندوانه ممکن است درد عضلانی را کاهش دهد و زمان بهبودی پس از ورزش در میان ورزشکاران را کمتر کند. نتایج یک مطالعه انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد افرادی که پس از ورزش‌های شدید هندوانه مصرف می‌کنند، ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد از ورزش درد عضلانی کمتری را تجربه می‌کنند.

کاهش وزن

یکی از مهمترین فواید مصرف هندوانه، کمک به کاهش وزن است. زیرا این میوه با توجه به آب فراوانی که دارد، شما را با کالری کمتری سیر می‌کند. همچنین، مشخص شده است که مصرف هندوانه باعث افزایش متابولیسم، دفع سموم و چربی‌ها و در نهایت کاهش وزن می‌‎شود.

تقویت سیستم ایمنی

هندوانه سرشار از ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی می‏‌شود، همچنین این میوه حاوی ویتامین B6 است که به سیستم ایمنی برای تولید آنتی‌بادی و تشکیل گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. ویتامین A موجود در این میوه نیز با تنظیم سیستم ایمنی بدن، از آن در برابر عفونت نیز محافظت می‌کند.

بهبود سلامت کلیه

با وجود اینکه هندوانه منبع خوبی از پتاسیم است، اما درصد پتاسیم آن در مقایسه با دیگر مواد غذایی کمتر است. به همین دلیل است که برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی مفید است، زیرا پزشکان به این افراد توصیه می‌کند که میوه‌های کم پتاسیم مصرف کنند.

بهبود سلامت پوست

بدن برای تولید کلاژن و محافظت از پوست به ویتامین C نیاز دارد، هندوانه نیز سرشار از این نوع ویتامین است. کلاژن برای ساختار سلولی و عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری است و به بهبود زخم نیز کمک می‌کند. نتایج مطالعات انجام شده نیز نشان می‌دهد که ویتامین C ممکن است به سلامت پوست از جمله کاهش خطر آسیب‌های ناشی از افزایش سن کمک کند.

کمک به سیستم عصبی

کولین یکی از دیگر آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در هندوانه وجود دارد و به بهبود عملکرد حرکت ماهیچه‌ای، یادگیری و حافظه، حفظ ساختار غشای سلولی، انتقال واکنش‌های عصبی و رشد اولیه مغز کمک می‌کند. محققان معتقدند که کولین ممکن است به کاهش پیشرفت زوال عقل در بیماری آلزایمر کمک کند، البته لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

کد خبر 677486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.