مراقب سم آفلاتوکسین در سَویق‌ باشید

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی گفت: اگر سویق به صورت فله‌ای و از مراکز نامعتبر تهیه شود، ممکن است آلودگی قارچی داشته باشد، زیرا اگر ترکیبات آن در محیط بهداشتی نگهداری نشود، ممکن است به سرعت کپک بزند و سم آفلاتوکسین داخل آن ایجاد شود.

سارا صافی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره سَویق اظهار کرد: سویق به پودری گفته می‌شود که از تفت دادن، خشک کردن و آسیاب کردن یک سری مواد غذایی از جمله غلات (گندم، جو و برنج)، حبوبات (عدس، نخود، لوبیا و ماش)، دانه‌های روغنی (کنجد، تخم کتان، سیاهدانه، تخم کدو)، مغزهای (گردو و بادام)، میوه‌ها (سیب، به، سنجد و آلو) و انواع جوانه‌ها تهیه می‌شود.

وی افزود: همان‌طور که از ترکیب سویق مشخص است، مواد مغذی زیادی دارد، محتوای انرژی، کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین و مینرال در سویق بالا است، در نتیجه برای افراد لاغر و افرادی که دریافت غذایی کافی ندارند، می‌تواند به عنوان مکمل غذایی کمک‌کننده باشد.

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی با اشاره به خطرات سویق تصریح کرد: اگر سویق به صورت فله‌ای و از مراکز نامعتبر تهیه شود، ممکن است آلودگی قارچی داشته باشد، زیرا اگر ترکیبات آن در محیط بهداشتی نگهداری نشود، ممکن است به سرعت کپک بزند و سم آفلاتوکسین داخل آن ایجاد شود.

وی اضافه کرد: دانه‌های روغنی آسیاب شده اگر در محیط غیربهداشتی نگهداری شود (در معرض هوا، گرما یا رطوبت) به سرعت اکسیده می‌شود و ترکیبات سرطان‌زا و التهاب‌زا تولید می‌کند.

صافی گفت: سویق ممکن است ناخالصی و افزودنی‌های غیرمجاز داشته باشد، مانند سیپروهپتادین و کورتون که به‌طور چشمگیری باعث افزایش اشتها می‌شود، اما عوارض خطرناک و جبران‌ناپذیری می‌تواند به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: این روزها سویق دادن به کودکان بسیار رایج شده است و برخی افراد سودجو و شیاد از این مسئله سوءاستفاده می‌کنند و محصولات تقلبی و غیرمجاز را (به صورت اینترنتی یا از طریق عطاری) به مردم بی‌اطلاع می‌فروشند و سلامتی کودکان را به خطر می‌اندازند.

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی با بیان اینکه در صورت مصرف سویق باید به سه نکته توجه کرد، خاطرنشان کرد: مواد غذایی را اگر به صورت تازه در اختیار کودک قرار دهید، بسیار بهتر است و خواص آن بیشتر حفظ می‌شود تا اینکه مواد غذایی را خشک کنید، آسیاب کنید و مدت طولانی نگه دارید، اگر خواستید به کودکتان سویق دهید، خودتان آن را درست کنید و با مواد اولیه باکیفیت و در شرایط کامل بهداشتی این اقدام را انجام دهید، سویق را به مقدار کم درست کنید و داخل ظرف شیشه‌ای دربسته در یخچال نگهداری کنید، اگر خواستید سویق بخرید، از مراکز معتبر خریداری کنید و محصولاتی که دارای بسته‌بندی، برچسب سیب سلامت، علامت استاندارد، شماره پروانه بهداشتی ساخت و تاریخ انقضا هستند را در سبد غذایی خود قرار دهید.

کد خبر 677415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.