آیا جراحی تنها راه درمان دیسک کمر است؟

یک متخصص جراحی مغز اعصاب و ستون فقرات گفت: بسیاری از افراد این باور اشتباه را دارند که درمان دیسک‌ کمر تنها با جراحی امکان‌پذیر است، در حالی که ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماران با درمان غیرجراحی بهبود پیدا می‌کنند، اولین قدم در درمان، استراحت و استفاده از داروهای عضلانی و مصرف مسکن‌ها است.

مهدی شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه بیرون‌زدگی دیسک کمر بیماری شایع است، اظهار کرد: بسیاری از افراد درگیر این بیماری می‌شوند، مهم‌ترین علامت آن کمردرد همراه با انتشار درد به اندام تحتانی و پاها است، علائم خطر مانند اختلال حرکتی، کاهش قدرت عضلانی بی‌حسی شدید، بی‌اختیاری ادراری و مشکلات مربوط به روده‌ها از علائم خطرناک این بیماری است، بیمار با دیدن این علائم باید سریع به پزشک مراجعه کند و به دنبال تشخیص و درمان بیماری باشد.

وی ادامه داد: علل زمینه‌ساز متفاوتی برای بروز دیسک کمر وجود دارد، این بیماری در زنان کمتر و در مردان بعد از ۳۵ تا ۵۰ سالگی بیشتر دیده می‌شود، ژنتیک، سابقه فامیلی و عواملی مانند سیگار کشیدن در بروز این عارضه تأثیرگذار است.

راه تشخیص بیماری دیسک کمر

متخصص جراحی مغز اعصاب و ستون فقرات تصریح کرد: مهم‌ترین عامل تشخیص برای درد ستون فقرات کمر، وزن افراد است هر اندازه وزن افراد بالاتر باشد احتمال بروز بیماری‌های ستون فقرات در کمر افزایش پیدا می‌کند و اولین اقدام کاهش وزن است، دومین عامل بروز این بیماری وابسته به نوع شغل است، افرادی که به ناچار مدت‌های طولانی ایستاده کار می‌کنند، در معرض خطر بیشتر برای ابتلا به بیماری ستون فقرات کمر قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: اولین قدم تشخیص بیماری‌های دیسک کمر همچون تمام بیماری‌ها گرفتن شرح حال از بیمار و معاینه بالینی توسط پزشک معالج است، در ۹۵ درصد موارد با گرفتن یک شرح حال از بیمار، پزشک متخصص این حوزه به نتیجه می‌رسد که تصویربرداری و MRI از ستون فقرات بیمار انجام شود.

شفیعی با بیان اینکه بسیاری از افراد این باور اشتباه را دارند که درمان دیسک کمر تنها با جراحی امکان‌پذیر است، افزود: در حالی که ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماران با درمان غیرجراحی بهبود پیدا می‌کنند، اولین قدم در درمان استراحت و استفاده از داروهای شل‌کننده عضلانی و مصرف مسکن‌ها است تا درد بیمار کمتر شود و به کاهش مشکلات کمک کند.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود بیمار چند روزی استراحت کند، اما استراحت‌های طولانی‌مدت تجویز نمی‌شود. بعد از کاهش درد با درمان دارویی به بیمار توصیه می‌شود که ورزش، پیاده روی، آب درمانی و فیزیوتراپی را در اولویت قرار دهد.

پیشگیری از دیسک کمر با سبک زندگی سالم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حدود ۸۰ درصد بیماران این مسیر درمانی را طی می‌کنند و به زندگی عادی بازمی‌گردند، اما حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران نیز با وجود مصرف دارو و استراحت درد آنها کاهش پیدا نمی‌کند یا دچار علائم خطر می‌شوند و این علائم برای پزشک بسیار مهم است، در این شرایط به بیمار توصیه می‌شود که عمل جراحی انجام دهد و بعد از گذشت دو هفته از عمل جراحی بیمار به زندگی عادی بازمی‌گردد.

وی در خصوص اهمیت جراحی دیسک کمر برای عده‌ای از بیماران اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مطمئن‌ترین جراحی‌هایی که انجام می‌شود و نتیجه مؤثری دارد، جراحی دیسک کمر است، بیماری که نیاز به عمل جراحی دیسک کمر دارد، باید جراحی شود تا دچار عارضه‌های دیگر این بیماری نشود.

متخصص جراحی مغز اعصاب و ستون فقرات با تاکید بر اینکه داشتن سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب و سالم در پیشگیری از بیماری دیسک کمر مؤثر است، گفت: اگر فردی دچار این بیماری شود کاهش استرس، نگرانی و مشکلات عصبی باعث می‌شود که بتواند با مشکل دیسک کمر کنار بیاید، در این شرایط برای بیمار امکان‌پذیر است که بیماری خود را مدیریت کند و بتواند به زندگی روزمره خود بازگردد.

کد خبر 675137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.