۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
علائم کمبود ویتامین B9 چیست؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کمبود ویتامین B9 می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فولات یکی از ویتامین‌های گروه B است که با نام‌های ویتامین B9 و اسیدفولیک نیز شناخته می‌شود. این ویتامین برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون و همچنین رشد و بهبود عملکرد سلول‌های سالم مهم و ضروری است. فولات در اوایل بارداری برای کاهش خطر نقایص مادرزادی مغز و ستون فقرات بسیار مهم است. این نوع ویتامین به صورت طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می‎‌شود. لازم است بزرگسالان روزانه ۴۰۰ میکروگرم فولات مصرف کنند، در حالی که زنان بزرگسالی که قصد بارداری دارند، باید ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ میکروگرم اسیدفولیک در روز دریافت کنند، زیرا کمبود فولات می‌تواند موجب بروز عوارض متعدد شود.

علائم کمبود ویتامین B9

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کمبود فولات می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش دهد. از دیگر علائم کمبود فولات در بدن می‌توان به کم‌خونی، رنگ‌پریدگی، تنگی نفس، تحریک‌پذیری و سرگیجه اشاره کرد، همچنین ممکن است افرادی که دچار کمبود فولات هستند، زبان حساس و قرمز، کاهش حس چشایی، از دست دادن حافظه، مشکلات تمرکز، احساس گیجی، کمبود انرژی، ضعف عضلانی، افسردگی، کاهش وزن و اسهال را تجربه کنند.

پیشگیری از کمبود فولات

دریافت مقدار زیادی فولات از طریق رژیم غذایی امکان‌پذیر است. غذاهای سرشار از فولات شامل نخود، لوبیا، حبوبات، مرکبات، سبزیجات با برگ سبز تیره، جگر، غذاهای دریایی، تخم‌مرغ، لبنیات، گوشت، مرغ و غذاهای غنی شده مانند غلات و پاستا می‎‌شود. در صورتی که هر کدام از علائم یادشده را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که با تغییر رژیم غذایی، میزان دریافت ویتامین B9 کافی نباشد، لازم است فرد مکمل‌های لازم را دریافت کند.

کد خبر 674623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.