فقط با یک پیاده‌روی کوتاه افسردگی را از خود دور کنید

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حتی یک پیاده‌روی کوتاه نیز خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که افسردگی یکی از رایج‌ترین مشکلات سلامت روان است و حدود پنج درصد از بزرگسالان در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. درمان‌های افسردگی به نوع افسردگی فرد بستگی دارد، اما معمولاً شامل داروهای ضد افسردگی، روان درمانی یا ترکیبی از درمان و مصرف دارو می‌‎‏شود.

گروهی از محققان ایرلندی به منظور بررسی تاثیر فعالیت بدنی بر خطر بروز افسردگی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات مربوط به ۴۰۱۶ فرد را مورد ارزیابی قرار دادند. این اطلاعات در مورد سلامتی، سبک زندگی و فاکتورهای اجتماعی افراد بود. علاوه بر این میزان فعالیت بدنی افراد در طول هفته نیز ارزیابی شد.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افراد مسن‌تری که حداقل ۲۰ دقیقه در روز، به مدت پنج روز در هفته، فعالیت بدنی متوسط تا شدید دارند ۴۳ درصد کمتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. همچنین، افرادی که بیشترین فعالیت بدنی را داشتند، ۲۰ درصد کمتر از افرادی که به میزان کمی ورزش می‌کردند، دچار افسردگی شدند. حتی افرادی که به میزان بسیار کمی ورزش می‌کردند نیز ۱۶ درصد کمتر از افرادی که اصلاً ورزش نمی‌کردند، افسردگی را تجربه کردند.

محققان پس از انجام یک مطالعه ۱۰ ساله به این نتیجه رسیدند که داشتن فعالیت بدنی، حتی ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در طول روز می‌تواند خطر افسردگی در میان افراد مسن را کاهش دهد. به گفته متخصصان، ورزش جریان خون را به مغز افزایش می‌دهد، بر انگیزه و خلق‌وخوی افراد تاثیر مثبت می‌گذارد و واکنش‌پذیری به استرس را نیز کاهش می‌دهد. همچنین، فعالیت بدنی سطح اندورفین را افزایش می‌دهد، بنابراین احتمال بروز افسردگی و علائم مربوط به آن کاهش پیدا می‌کند. پیروی کردن از سبک زندگی سالم و مصرف مواد مغذی نیز علاوه بر فعالیت بدنی، تاثیر قابل‌توجهی بر کاهش خطر ابتلا به افسردگی دارد.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

کد خبر 674382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.