ترومای احساسی را چگونه درمان کنیم؟

یک نوروفیزیولوژیست با بیان اینکه ترومای احساسی موجب آسیب به مغز می‌شود، گفت: روش‌های تشخیصی و درمانی ترومای احساسی با کمک نوروساینس (علوم اعصاب) می‌تواند از درمان‌های شناختی رفتاری تا تعدیل عصبی یا درمان‌های دارویی متفاوت باشد.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص چگونگی درمان ترومای احساسی اظهار کرد: ترومای احساسی منجر به آسیب به مغز می‌شود، اثرات زخم‌های احساسی هیجانی می‌تواند ماه‌ها، سال‌ها و حتی برای تمام طول مدت زندگی باقی بماند.

وی با بیان اینکه سه ساختار مغزی آمیگدال، هیپوکمپ و کورتکس پره فرونتال بیشترین آسیب را در ترومای احساسی می‌بینند، افزود: پاسخ‌های ترس و استرس در مغز در افراد دچار ترومای احساسی تشدید می‌شود.

این نوروفیزیولوژیست تصریح کرد: روش‌های تشخیصی و درمانی با کمک نوروساینس (علوم اعصاب) می‌تواند از درمان‌های شناختی رفتاری تا تعدیل عصبی یا درمان‌های دارویی متفاوت باشد.

وی ادامه داد: می‌توان این نوید را داد که آسیب‌های مغزی به طور عمده برگشت‌پذیر و قابل بهبود هستند، با توجه به شدت آسیب ممکن است درمان چند هفته تا چند ماه و حتی بیشتر به طول بینجامد.

صفری با اشاره به اینکه ترومای احساسی و روانی در اثر شرایط استرس‌زای فوق‌العاده به وجود می‌آید که می‌تواند به‌راحتی امنیت و آسایش فرد را از بین ببرد، اضافه کرد: شرایط استرس‌زا از مهم‌ترین فاکتورهای بروز بیماری‌های روانی و روان‌پریشی در نظر گرفته می‌شود.

وی درباره اثرات منفی ترس و خشونت بر افراد به ویژه در دوران کودکی، گفت: افرادی که بیشتر از دیگران احساس تنها بودن دارند و ترس بر آن‌ها غلبه کرده است، بیشتر در معرض ابتلا به اختلال ترومای احساسی هستند، همچنین اگر فرد در دوران کودکی، حادثه شدید و خشونت‌آمیزی را تجربه کند، با گذر زمان می‌توان نشانه‌های حضور علائم این اختلال را در وی مشاهده کرد.

این نوروفیزیولوژیست با اشاره به علائم ترومای احساسی در افراد، خاطرنشان کرد: شوک، انکار، سردرگمی، دشواری در تمرکز، خشم، تحریک‌پذیری، نوسانات خلقی، اضطراب و ترس، گناه، شرم، سرزنش، کنار کشیدن از دیگران، احساس ناراحتی و ناامیدی، احساس خستگی و از هم گسستن از جمله علائم عاطفی و روانی در ترومای احساسی و روانی است.

کد خبر 670355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.