چه ارتباطی بین کاهش حس بویایی و افسردگی افراد مسن وجود دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده به ارتباط بین کاهش حس بویایی و خطر بروز افسردگی در سنین بالا اشاره کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی ارتباط بین کاهش حس بویایی و خطر بروز افسردگی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به ین هدف، اطلاعات پزشکی مربوط به ۲۱۲۵ فرد مسن بین ۷۰ تا ۷۳ سال را مورد ارزیابی قرار دادند. این افراد به مدت هشت سال از سال ۱۹۹۷ میلادی تحت نظر بودند و سالانه و هر شش ماه یک بار آزمایش‌هایی برای سنجش حس بویایی و افسردگی را انجام می‌دادند. محققان عوامل تأثیرگذار در نتایج این مطالعه مانند سن،، درآمد، سبک زندگی، فاکتورهای سلامتی و مصرف داروهای ضدافسردگی را نیز در نظر گرفتند.

زمانی که حس بویایی افراد شرکت‌کننده در مطالعه برای اولین بار اندازه‌گیری شد، ۴۸ درصد افراد حس بویایی طبیعی داشتند، ۲۸ درصد کاهش حس بویایی یا هیپوسمی را تجربه کردند و ۲۴ درصد نیز حس بویایی خود را به صورت عمیق از دست داده بودند. افرادی که حس بویایی بهتری داشتند معمولاً سن کمتری داشتند. سپس با گذر زمان، ۲۵ درصد افراد شرکت‌کننده در مطالعه درگیر علائم افسردگی قابل‌توجهی شدند.

با توجه به اطلاعات ارائه شده، افرادی که حس بویایی آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، نسبت به افرادی که حس بویایی طبیعی داشتند، در معرض خطر ابتلاء به علائم افسردگی شدید بودند. همچنین، افرادی که حس بویایی بهتری داشتند، نسبت به افرادی که درگیر هیپوسمی شده بودند، جوان‌تر بودند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حس بویایی ضعیف‌تر با افزایش خطر ابتلاء به افسردگی متوسط یا شدید مرتبط است. به این معنا که هر چه حس بویایی فرد ضعیف‌تر باشد، علائم افسردگی او بیشتر می‌شود.

به گفته پژوهشگران، بویایی در مغز پردازش می‌شود که با آمیگدال، هیپوکامپ و دیگر ساختارهای مغز که حافظه، قدرت تصمیم‌گیری و پاسخ‌های احساسی را تنظیم و فعال می‌کند، تعامل نزدیک دارد. علاوه بر این، بویایی و افسردگی ممکن است از طریق مکانیسم‌های بیولوژیکی مانند تغییر سطح سروتونین و تغییرات حجم مغز و همچین مکانیسم‌های رفتاری مانند کاهش عملکرد اجتماعی و کاهش اشتها با یکدیگر مرتبط باشند. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا اطلاعات بیشتری ارائه شود.

نتایج این مطالعه در مجله Gerontology: Medical Sciences منتشر شده است.

کد خبر 669953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.