چاقی باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

چاقی و اضافه وزن خطر بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی، دیابت، تحلیل رفتن استخوان‌ها و مفاصل، سرطان، مشکلات باروری و اختلالات تنفسی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چاقی به صورت جدی جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار داده است. چاقی به شرایطی گفته می‌‎شود که شاخص توده بدنی یا BMI فرد بیش از ۳۰ باشد؛ BMI بیش از ۲۵ نیز به عنوان اضافه وزن در نظر گرفته می‌‎شود. چاقی خطر ابتلاء به بیماری‌های غیرواگیر را افزایش می‌دهد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، تقریباً ۱۶۷ میلیون نفر درگیر اضافه وزن یا چاقی خواهند بود. در ادامه به بررسی مشکلاتی می‌پردازیم که چاقی باعث بروز آن‌ها می‌شود:

بیماری‌های قلبی‌عروقی

چاقی بیشتر سیستم اندام‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، یکی از این اندام‌های بسیار حساس قلب است. در سال ۲۰۱۲ میلادی، چاقی عامل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی در نظر گرفته شده بود. خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی غیرواگیر با افزایش شاخص توده بدنی افزایش پیدا می‌کند.

دیابت

چاقی باعث افزایش خطر ابتلاء به دیابت می‌شود، به‌طوری‌که متخصصان چاقی و اضافه وزن را یک عامل خطر بزرگ برای اختلال متابولیک می‌دانند. التهاب ایجاد شده در بدن به دلیل رسوب بیش از حد چربی در اطراف کمر باعث می‌شود بدن کمتر به انسولین پاسخ دهد. در نتیجه، بر نحوه متابولیسم چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها نیز تأثیر می‌گذارد و سطح قند خون را افزایش می‌دهد.

تحلیل رفتن استخوان‌ها و مفاصل

اضافه وزن و چاقی باعث می‌شود بار اضافه‌ای بر استخوان‌ها و مفاصل بدن وارد شود. افراد چاق بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به آرتروز قرار دارند. وزن اضافی بدن فشار مکانیکی بر استخوان‌ها وارد می‌کند و نواحی مفصلی مانند زانو و لگن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رشد سلول‌های سرطانی

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که چاقی خطر ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد. شواهد ارائه شده حاکی از این است که چاقی و اضافه وزن خطر ابتلاء به سرطان‌های مری، پانکراس، کولون و رکتوم، سینه، آندومتر، کیسه صفرا و کلیه را افزایش می‌دهد.

مشکلات باروری

شواهد زیادی وجود دارد که به ارتباط بین چاقی و مشکلات باروری اشاره می‌کند. چاقی در دوران بارداری نیز خطر سقط جنین، دیابت بارداری، پره‌اکلامپسی و دیگر عوارض را افزایش می‌دهد.

مشکلات تنفسی

چاقی و اضافه وزن خطر ابتلاء به آسم و آپنه انسدادی خواب را افزایش می‌دهد. اضافه وزن باعث بروز اختلال در عملکرد تنفسی می‌شود. تجمع چربی‌ها باعث کاهش انعطاف‌پذیری دیواره قفسه سینه و تنگ شدن مجاری تنفسی و ریه‌ها می‌شود.

بهترین راه‌ها برای کاهش وزن کدام است؟

افراد برای کاهش وزن لازم است تغییراتی در عادات روزانه خود ایجاد کنند. برای نمونه، پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم، ورزش کردن، محدود کردن مصرف چربی‌ها و قندها، افزایش مصرف حبوبات، غلات کامل و غذاهای فرآوری نشده به کاهش وزن کمک می‌کند.

کد خبر 669214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.