پیش‌بینی دلار آمریکا در هفته پیش رو / آمریکا نشانه‌های شاخص PCE را دنبال می‌کند

فدرال رزرو آمریکا از تداوم مواضع سختگیرانه بانک مرکزی و تمرکز بر داده‌های شاخص PCE برای پیش‌بینی شاخص دلار طی هفته پیش رو خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رئیس فدرال رزرو، جروم پاول، در ارائه چشم‌انداز شاخص دلار آمریکا (DXY)، از تکرار موضع سختگیرانه بانک مرکزی آمریکا خبر داد و اعلام کرد که در حال حاضر تمرکز اصلی روی داده‌های شاخص هزینه‌های مصرف شخصی،PCE (اندازه‌گیری کننده میزان تورم)، قرار دارد و در مقایسه با پیش‌بینی فدرال رزرو مبنی بر دو افزایش نرخ بهره، بازار امسال یک بار دیگر نرخ را افزایش داده است.

چشم‌انداز دلار آمریکا و سطوح کلیدی

دلار آمریکا در آستانه انتشار داده‌های کلیدی شاخص PCE آمریکا می‌تواند در محدوده مشخص باقی بماند. فدرال رزرو ایالات‌متحده نیز همچنان به داده‌ها وابسته است و بر فعالیت‌های اقتصادی در حال تحول و داده‌های تورم تمرکز دارد. بانک مرکزی این کشور با دریافت اطلاعات بیشتر در حالت «صبر و انتظار» است تا دریابد پیش از اقدام به عمل در بازار چه رخ می‌دهد.

رئیس فدرال رزرو آمریکا ضمن تکرار موضع سختگیرانه بانک مرکزی اعلام کرد که ممکن است به افزایش نرخ‌های بیشتری نیاز باشد. وی افزود که نرخ بهره پس از این با سرعتی دقیق‌تر پیش خواهد رفت و کشور را به مقصد مورد نظر نزدیک‌تر خواهد کرد. پاول نکته ثابت ماندن نرخ‌ها را کاهش سرعت افزایش هزینه‌های استقراض توسط فدرال رزرو معرفی کرد و میشل بومن، فرماندار فدرال رزرو از لزوم افزایش بیشتر نرخ بهره سخن گفت که نشان می‌دهد حداقل دو افزایش دیگر در این نرخ ضروری است.

داده‌های شاخص PCE

شاخص قیمت Core PCE (معیار ترجیحی فدرال رزرو برای نرخ تورم و هدایت‌کننده تصمیمات سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا) روی عدد ۴.۷ درصد ثابت مانده است، اما انتظار می‌رود شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) از ۴.۴ درصد در آوریل به ۳.۸ درصد در سال طی ماه می کاهش یابد. جدای از داده‌های تورم، از آنجا که بانک‌های مرکزی جهانی در حالت انقباض باقی می‌مانند، چشم‌اندازهای همگرای سیاست‌های پولی و انعطاف‌پذیری اقتصاد جهانی، مزیت نسبی بسیار کمی برجای می‌گذارد و ارزها را در محدوده‌های محدود نگه می‌دارد.

مطابق با نمودارهای فنی، به نظر می‌رسد شاخص دلار آمریکا (DXY) از فوریه با فرمی مثلثی‌شکل در حال تثبیت است که لبه بالایی مثلث یک خط روند نزولی است و اکنون در حدود ۱۰۴.۵۰ قرار دارد، لبه پایینی یک خط روند شیب‌دار به سمت بالا است و اکنون در حدود ۱۰۱.۲۵، یعنی در نزدیکی پایین‌ترین سطح آوریل معادل ۱۰۰.۸۰ قرار دارد.

الگوی مثلث با بزرگ‌نمایی نمودارهای روزانه بیشتر تأیید می‌شود که در آن‌ها هرگونه شکستی بالاتر از مقاومت فوری نزدیک به ۱۰۲.۵۰-۱۰۳.۲۵، از جمله میانگین متحرک دوره ۸۹ در بالای ۱۰۲.۸ و لبه بالایی ابر ایچیموکو در نمودارهای ساعتی ۲۴۰ دقیقه‌ای ایجاد می‌شود. ایچیموکو ارائه‌دهنده خطوط حمایت و مقاومت و مشخص‌کننده نقاط ورود و خروج سهم است.

مثلث‌ها عموماً الگوهای ادامه‌ای هستند، یعنی در نهایت با از سرگیری روند قبلی حل می‌شوند که در این مورد، روند قبلی نزولی بوده است. با این حال گاهی اوقات مثلث‌ها می‌توانند به‌عنوان الگوهای معکوس عمل کنند که منجر به تغییر در روند قبلی می‌شود.

گفته می‌شود دو تحول شامل بازگشت کم‌عمق در فوریه که طی آن حدود ۳۸.۲ درصد اصلاحی از سقوط Q4-2022 کاهش یافت و افت زیر لبه پایین ابر ایچیموکو در نمودارهای روزانه، احتمال حرکت نهایی را افزایش می‌ده. به این ترتیب هر گونه شکست از مثلث می‌تواند حرکتی ۴.۵۰ امتیازی را بر اساس عرض الگو ایجاد کند.

دلار در فارکس قوی‌تر شد

دلار آمریکا با ثابت ماندن خدمات شاخص PMI که از مهم‌ترین مؤلفه‌های وضعیت اقتصادی فارکس است، همچنین پس از عملکرد خیره‌کننده اواخر روز گذشته در برابر چندین ارز، به‌واسطه بهره‌مندی از جریان ورود به پناهگاه امن قابل‌توجه، بالا رفت. شاخص دلار آمریکا از ۱۰۳ به بالاترین حد خود رسیده و به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. وزیر خزانه داری آمریکا، جانت یلن، باور دارد تا زمانی که فدرال رزرو سیاست‌های سخت‌گیرانه خود را ادامه دهد، رکود همچنان به‌عنوان یک خطر باقی می‌ماند.

اعداد ناامیدکننده شاخص PMI ایالات‌متحده نشان می‌دهند فدرال رزرو نمی‌تواند از موضع فعلی خود در قبال مخالفان بگذرد، زیرا PMI خدمات در سطح بالای ۵۴.۱ باقی مانده است. این امر نشان می‌دهد خدمات همچنان بزرگ‌ترین عامل اصلی تورم است که فدرال رزرو باید آن را کاهش دهد تا تورم را به دو درصد برسد. به این ترتیب برای هفته آینده تمرکز بیشتر به سمت بخش خرده‌فروشی معطوف خواهد شد تا مشخص شود دلار آمریکا باید به چه سمتی هدایت شود.

انتظارات نرخ بهره‌ای و CME FedWatch Tool نشان می‌دهد که بازارها با احتمال ۷۵.۶ درصدی برای افزایش ۲۵ واحد پایه نرخ بهره در ۲۶ جولای قیمت‌گذاری می‌شوند. علاوه بر این احتمال قوی برای یک افزایش دیگر وجود دارد، زیرا اگرچه بازارها همچنان تمایلی به افزایش قیمت در دومین افزایش نرخ بهره ندارند، رئیس فدرال رزرو طی دو جلسه استماع اخیر بر موضع فعلی پافشاری کرده است.

دلار آمریکا در روز جمعه شاهد صعودی شگفت‌انگیز بود. بزرگ‌ترین حرکت‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد عبارتند از رشد مثبت ۲.۱۶ درصدی جفت ارزی USD/NOK و حدود ۱.۰۶ درصدی جفت ارزی USD/PLN، به ویژه این‌که تغییرات کرون نروژ قابل توجه است، زیرا بانک مرکزی نروژ در روز پنجشنبه یک افزایش غیرمنتظره ۵۰ واحد پایه ارائه کرده بود و اکنون در برابر گرین‌بک در حال تضعیف چشمگیر است. این امر به شاخص دلار آمریکا ر فصل‌های آسیا-اقیانوسیه و اروپا کمک می‌کند.

در روند صعودی نیز میانگین متحرک ساده ۱۰۰ روزه (SMA) برای مدت کوتاهی به ۱۰۳.۰۷ رسید و باعث ایجاد یک افت کوتاه در روز شد. اگرچه این حرکت برای شاخص دلار آمریکا بسیار صعودی است، اما ریسک موجود می‌تواند از زاویه فنی این کاهش را دفع کند، بنابراین لازم است SMA رشد بیشتری داشته باشد. از جنبه نزولی، متحرک ساده ۵۵ روزه نزدیک به ۱۰۲.۶۰ رسید که بهتر است به بالاترین سطح روز پنجشنبه یعنی ۱۰۲.۴۶ و بهتر از آن به‌عنوان یک سطح روانی قابل قبول به ۱۰۲ برسد تا به‌عنوان یک کف شاخص عمل کند.

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 669088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.