سقوط سهام و صعود دلار / سرمایه‌گذاران به دنبال افزایش نرخ بهره هستند

هم‌زمان با درک اظهارات مقامات فدرال رزرو در زمینه افزایش بیشتر نرخ بهره، شاخص‌های سهام جهانی سقوط کرد و دلار آمریکا افزایش یافت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در حالی که شاخص نزدک یک پیشروی موفقیت‌آمیز هشت هفته‌ای را پشت سر گذاشت، شاخص‌های عمده سهام ایالات‌متحده به‌طور متوالی افت کردند و شاخص S&P500 به یک دوره افزایشی پنج هفته‌ای پایان داد. به این ترتیب نزدک منجر به زیان در وال‌استریت شد و تمام بخش‌های اصلی S&P500 در روز کاهش یافتند. در اصل S&P500 با ۳۳.۵۶ واحد یا ۰.۷۷ درصد کاهش به ۴۳۴۸.۳۳، نزدک با ۱۳۸.۰۹ واحد یا ۱.۰۱ درصد کاهش به ۱۳۴۹۲.۵۲ و شاخص میانگین صنعتی داوجونز با ۲۱۹.۲۸ واحد یا ۰.۶۵ درصد کاهش به ۳۳۷۲۷.۴۳ واحد رسید. شاخص پان‌اروپایی استاکس ۶۰۰ نیز ۰.۳۴ درصد ارزش سهام خود را از دست داد و شاخص جهانی MSCI کاهشی ۰.۹۵ درصدی داشت.

علاوه بر این، شاخص دلار ۰.۴۶۹ درصد افزایش یافت و یورو با ۰.۵۸ درصد کاهش به ۱.۰۸۹۲ دلار رسید. قیمت نفت نیز به‌واسطه نگرانی معامله‌گران از میزان تقاضا کاهش یافت و قیمت نفت برنت با ۲۹ سنت کاهش به ۷۳ دلار و ۸۵ سنت برای هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با ۳۵ سنت کاهش به ۶۹ دلار و ۱۶ سنت رسید.

بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده‌آمریکا نیز کاهش یافته است، زیرا بازار حداقل یک بار دیگر نرخ بهره فدرال رزرو را در کوتاه‌مدت افزایش داد و پتانسیل رشد آهسته‌تر پس از رشد ضعیف‌تر از حد انتظار در منطقه یورو را ارزیابی کرد. در واقع بازار خزانه‌داری آمریکا در حال بها دادن به تمایل سیاست‌گذاران پولی به خطر کاهش رشد اقتصادی با اهمیت در تلاش برای برقراری مجدد ثبات قیمت است.

رئیس بانک فدرال سانفرانسیسکو، مری دالی، در این میان اظهار کرد که دو افزایش دیگر نرخ بهره در سال جاری یک پیش‌بینی بسیار معقول به‌شمار می‌رود و جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات‌متحده‌آمریکا، اعلام کرد: هرچند فدرال رزرو با احتیاط پیش خواهد رفت، بانک مرکزی به پایان چرخه انقباض خود نرسیده است.

بازده اوراق قرضه دولتی منطقه یورو نیز اخباری مبنی بر کاهش قابل توجه فعالیت تجاری آلمان در ژوئن منتشر کرد که با شاخص مدیران خرید (PMI) اندازه‌گیری می‌شود و فعالیت تجاری فرانسه در این ماه برای نخستین بار طی پنج ماه گذشته کاهش یافت. در بازار ارز نیز داده‌های ناامیدکننده فعالیت تجاری از سراسر جهان احساسات ریسک را ضعیف کرده است و داده‌ها نشان می‌دهد فعالیت تجاری ایالات‌متحده در ماه ژوئن به پایین‌ترین حد سه ماهه خود سقوط کرده است، زیرا رشد خدمات برای نخستین بار در سال جاری کاهش یافته و انقباض در بخش تولید عمیق‌تر شده است.

کد خبر 669122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.