چه غذاهایی مانع افزایش کلسترول خون می‌شود

مصرف غذاهایی مانند غلات کامل، آجیل، ماهی چرب، آووکادو و حبوبات مانع افزایش کلسترول خون می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رژیم غذایی تأثیر قابل‌توجهی بر سطح کلسترول خون می‌‎شود. می‌توان با مصرف غذاهای سالم و مغذی، سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را به صورت طبیعی کاهش داد. توصیه شده است که برای کاهش سطح کلسترول خون، از غذاهای سالم و مغذی استفاده کنید، مصرف غذاهای بسته‌بندی شده و فرآوری شده را کاهش دهید.

آیا کلسترول کلی برای بدن مضر است؟

بدن انسان برای ساختن سلول‌های سالم به کلسترول نیاز دارد، اما سطح کلسترول بالا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های شدید مانند بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. کلسترول دو نوع اصلی دارد که شامل لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) می‌شود که مورد اول کلسترول مضر و دیگری کلسترول مفید است. کلسترول بالا می‌تواند باعث ایجاد رسوبات چربی در رگ‌های خونی شود. در صورتی که اقدامات مناسب صورت نگیرد، جریان خود در رگ‌ها مسدود می‌‎شود، باعث ایجاد لخته خون می‎‌شود و خطر ابتلا به سکته قلبی افزایش پیدا می‌کند. معمولاً می‌توان با انتخاب سبک زندگی سالم، مانع افزایش سطح کلسترول شد. در ادامه به بررسی غذاهایی می‌پردازیم که مانع افزایش سطح کلسترول خون می‌شود:

غلات کامل

غلات کامل مانند جو سرشار از فیبر محلول به نام بتاگلوکان است که میزان کلسترول جذب شده در بدن را کاهش می‌دهد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف روزانه سه وعده غلات کامل خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و سکته قلبی را ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

آجیل

آجیل‌ها مانند بادام و گردو می‌توانند به عنوان میان وعده مصرف شوند. این مواد غذایی سرشار از مواد مغذی و چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع هستند که برای سلامت قلب و تنظیم فشار خون مناسب است. مصرف آجیل می‌تواند سطح کلسترول مضر (LDL) را تا حدود پنج درصد کاهش می‌دهد. مصرف روزانه یک وعده آجیل با کاهش ۲۸ درصدی خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی همراه است.

ماهی چرب

ماهی چرب مانند سالمون منبع عالی اسیدهای چرب امگا -۳ با زنجیره بلند است که برای قلب مفید است و سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود التهاب و خطر سکته کاهش پیدا کند. اسیدهای چرب امگا -۳ بر سطح کلسترول مضر (LDL) تأثیری نمی‌گذارد، اما ممکن است خطر مرگ ناگهانی افرادی که قبلاً دچار سکته قلبی شده‌اند را کاهش دهد. نتایج یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد افرادی که حداقل یک بار در هفته ماهی مصرف می‌کنند، ۲۷ درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.

آووکادو

آووکادو دارای اثرات کاهش دهنده کلسترول است، سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و فیبر است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف آووکادو می‌تواند سطح کلسترول مضر (LDL) بدن را کاهش دهد.

حبوبات

حبوبات که شامل لوبیا، نخود و عدس می‌شود سرشار از پروتئین، فیبر و مواد معدنی هستند. مصرف این مواد غذایی خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف روزانه نصف فنجان حبوبات باعث کاهش میزان کلسترول مضر (LDL) خون می‌شود.

کد خبر 666649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.