۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۰
علائم گرمازدگی چیست؟

از جمله علائم گرمازدگی می‌توان به سردرد، گرفتگی عضلات، پوست داغ و خشک، رنگ پریده، نبض سریع و کوتاه، تنفس سریع و کوتاه، گشادی مردمک چشم، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، سرگیجه، ادرار تیره رنگ و احساس گیجی اشاره کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زمانی که درجه حرارت بدن به صورت غیرطبیعی بالا باشد فرد دچار گرمازدگی می‌شود. دمای طبیعی بدن انسان بین ۳۶ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد است؛ هرچه دمای بدن از این عدد بالاتر باشد، شدت گرمازدگی بیشتر است. این بیماری معمولاً در شرایطی که هوا گرم و مرطوب است یا فرد بیش از حد فعالیت بدنی دارد، رخ می‌دهد. آمار گرمازدگی در ماه‌های گرم فصل تابستان افزایش پیدا می‌کند.

علائم گرمازدگی

از جمله علائم گرمازدگی می‌توان به سردرد، گرفتگی عضلات، پوست داغ و خشک، رنگ پریده، نبض سریع و کوتاه، تنفس سریع و کوتاه، گشادی مردمک چشم، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، سرگیجه، ادرار تیره رنگ و احساس گیجی اشاره کرد. کودکان مبتلا به گرمازدگی دچار علائمی مانند گریه مداوم، بی‎قراری، افزایش ضربان قلب، حالت تهوع، استفراغ و تب می‌شوند.

دوره بهبود گرمازدگی

در صورت شدید بودن گرمازدگی، بهبودی اولیه تقریباً یک تا دو روز در بیمارستان طول می‌کشد، اما در صورتی که اندامی آسیب دیده باشد، دوره درمان طولانی‌تر خواهد بود. متخصصان معتقدند که برطرف شدن گرمازدگی به صورت کامل و تاثیر آن بر اندام‌های بدن حتی ممکن است دو ماه تا یک سال طول بکشد.

نحوه تشخیص گرمازدگی

مهمترین راه تشخیص گرمازدگی ارزیابی دمای بدن فرد است. دمای پیشانی، زیر بغل و داخل کشاله ران بهترین روش تشخیص گرمازدگی است. در صورتی که علائم شدید گرمازدگی مشاهده شد باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پزشکان آزمایش خون برای ارزیابی وضعیت الکترولیت‌ها و دیگر پارامترها را تجویز کنند. آزمایش ادرار نیز برای بررسی نشانه‌های آسیب عضلانی یا آسیب به کلیه انجام می‌شود. در موارد شدیدتر، سی‌تی‌اسکن و ام‌آرای به منظور بررسی آسیب اندام‌های داخلی صورت می‌گیرد.

عوامل خطر گرمازدگی

عواملی که باعث تشدید شرایط گرمازدگی می‌شود، شامل فشار خون پایین، آلرژی، کافئین و پرکاری تیروئید می‌شود. زمانی که فشار خون فرد پایین است، قلب باید بیشتر کار کند تا خون را به قسمت‌های مختلف بدن برساند. استفاده از داروهای ضدآلرژی نیز ممکن است باعث شود فرآیند تعریق با اختلال روبرو شود. علاوه بر این، کافئین ضربان قلب را افزایش می‌دهد و متابولیسم بدن را تسریع می‌کند. این اتفاق باعث افزایش دمای بدن می‌شود. پرکاری تیروئید به معنی ترشح بیش از حد هورمون تیروکسین است که سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد، این کار باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود.

پیشگیری از بروز گرمازدگی

توصیه شده است که به منظور پیشگیری از بروز گرمازدگی در محیط خنک بمانید، لباس‌های نخی و سبک بپوشید. مقدار زیادی آب و نوشیدنی‌های خنک به همراه خود داشته باشید تا دچار کم‌آبی نشوید. حمام آب یخ نیز یکی از موثرترین موارد برای درمان گرمازدگی در نظر گرفته شده است. همچنین، در صورتی که درگیر بیماری‌هایی مانند پرکاری تیروئید، فشار خون یا MS هستید، باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

درمان گرمازدگی

در صورتی که فرد دچار نوع شدید گرمازدگی شده باشد، باید به پزشک مراجعه کند. معمولاً پزشکان در این شرایط مایعات داخل وریدی از طریق بازو تزریق می‌کنند تا دمای بدن فرد کاهش پیدا کند. برای وی قرص گرمازدگی و داروی مرتبط برای جلوگیری از تشنج تجویز می‌کنند. در شرایط وخیم‌تر نیز شستشوی معده بیمار با آب سرد ضروری است، در این روش از لوله‌های نازک و انعطاف‌پذیر برای پر کردن حفره‌های بدن با آب سرد استفاده می‌کند، این روش به کاهش دمای کلی بدن بسیار کمک می‌کند.

در صورتی که گرمازدگی شدید نباشد، می‌توان از روش‌های درمان خانگی استفاده کرد. برای نمونه، می‌توان از کمپرس یخ روی گردن، کشاله ران و زیر بغل استفاده کرد. توصیه شده است که در این شرایط از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای و قهوه دوری کنید، در محیط خنک و دارای تهویه مناسب قرار گیرید، در معرض آفتاب نباشید و از پوشیدن لباس‌های تنگ و سنگین خودداری کنید. فرد مبتلا به گرمازدگی می‌تواند برای بهبود شرایط خود از میوه‌های خنک مانند خیار و هندوانه استفاده کند.

کد خبر 666110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.