مصرف کلسیم زمینه‌ساز ابتلا به سنگ کلیه می‌شود؟

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری گفت: ترکیبی از تغییرات رژیم غذایی، شیوه زندگی و بعضی از داروها ممکن است به کاهش خطر ابتلای افراد به بیماری سنگ کلیه کمک کند.

پیمان صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نحوه درمان یا پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه اظهار کرد: هیچ روش مطمئنی برای جلوگیری از سنگ کلیه وجود ندارد، به‌خصوص اگر سابقه خانوادگی در این بیماری داشته باشید، ترکیبی از تغییرات رژیم غذایی، شیوه زندگی و بعضی از داروها ممکن است به کاهش خطر ابتلای افراد به این بیماری کمک کند.

وی افزود: تغییر در سبک زندگی می‌تواند راهکاری برای پیشگیری از سنگ کلیه و تسکین علائم آن باشد، برای مثال بهتر است آب کافی بنوشید، زیرا نوشیدن آب بیشتر، بهترین راه برای جلوگیری از سنگ کلیه است.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری گفت: مصرف آب زیاد منجر به افزایش میزان ادرار می‌شود و برعکس کم‌آبی باعث غلیظ شدن ادرار خواهد شد که در این شرایط ممکن است نمک که عامل تشکیل سنگ است، کمتر حل شود.

وی تصریح کرد: مصرف مرکبات را افزایش دهید، مرکبات به دلیل وجود سیترات طبیعی به کاهش یا جلوگیری از ابتلا سنگ کلیه کمک می‌کند. غذاهای غنی از کلسیم بخورید، متداول‌ترین نوع سنگ کلیه، سنگ اگزالات کلسیم است و بسیاری از افراد باور دارند که باید از خوردن کلسیم خودداری کنند، در حالی که رژیم مناسب کلسیم می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را تا حدودی کاهش دهد.

صالحی با بیان اینکه افراد باید مصرف نوشابه را برای همیشه از برنامه غذایی خود حذف کنند، اضافه کرد: نوشابه از نظر فسفات سرشار از مواد شیمیایی است که می‌تواند سبب سنگ کلیه شود، همچنین میزان مصرف قند نیز باید کاهش پیدا کند، ساکارز و فروکتوز موجود در قند و مواد شیرین ممکن است خطر سنگ کلیه را افزایش دهد.

مکمل ویتامین c مصرف نکنید!

وی با اشاره به اینکه بهتر است از مصرف مکمل‌های ویتامین C خودداری کنید، افزود: مکمل ویتامین C یااسید اسکوربیک، ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه به‌خصوص در مردان شود، بررسی‌ها نشان داده است که خطر ایجاد سنگ کلیه در مردانی که مقدار زیادی مکمل ویتامین C مصرف کرده‌اند دو برابر بوده است.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری گفت: مصرف غذاهای غنی از اگزالات را کاهش دهید. بعضی از سنگ‌های کلیه از اگزالات ساخته شده‌اند که یک ترکیب طبیعی است که در برخی از موادهای غذایی یافت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: محدود کردن غذاهای سرشار از اگزالات مانند قهوه، ریواس، چغندر، اسفناج، شکلات و سبوس گندم ممکن است به جلوگیری از شکل‌گیری سنگ کمک کند.

کد خبر 666354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.