چه عواملی خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد؟

مصرف پروتئین حیوانی بیش از حد، یک عامل خطر برای بروز سنگ کلیه در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سنگ‌های کلیه متشکل از رسوبات سختی هستند که اغلب به دلیل بالا رفتن غلظت املاح و نمک در ادرار به وجود می‌آیند. ایجاد این سنگ‌ها علت‌های متنوعی دارد و ممکن است در هر قسمت دستگاه ادراری از کلیه تا مثانه دیده شوند. اگرچه حرکت سنگ‌های کلیوی دردناک است، اما در صورت تشخیص به‌موقع، باعث آسیب دائمی به بدن نمی‌‎شود. خطر ابتلا به سنگ کلیه به دلیل سبک زندگی، ژنتیک و شرایط آب‌وهوایی افزایش پیدا می‌کند.

مصرف بیش از حد گوشت باعث بروز سنگ کلیه می‌شود

مصرف پروتئین حیوانی بیش از حد، یک عامل خطر برای سنگ‌های کلیوی حاوی کلسیم و اسیداوریک است. مصرف زیاد نمک نیز خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. همچنین، بیماران مبتلا به بعضی از اختلالات روده بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند.

عفونت دستگاه ادراری خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد

عفونت دستگاه ادراری (UTI) ناشی از بعضی باکتری‌ها خطر بروز سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. متخصصان معتقدند که برخی افراد با موقعیت جغرافیایی و عادات غذایی مشابه، دچار سنگ کلیه نمی‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد که ژنتیک نیز یک عامل خطر برای سنگ کلیه در نظر گرفته می‌شود.

چگونه می‌توان خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش داد؟

عادات غذایی و سطح فعالیت بدنی نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه دارد. مصرف کم نمک، حفظ وزن در محدوده مناسب و نوشیدن تقریباً سه لیتر آب در روز نیز در این زمینه مؤثر است.

کد خبر 666857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.