خواص زنیان + طریقه مصرف گیاه، عوارض و عکس

زنیان یکی از گیاهان پرخاصیت است که به نام های مختلف شناخته می شود که علاوه بر فواید فراوان، دارای مضرات و عوارض نیز است.

به گزارش ایمنا، گیاه زنیان دارای خاصیت آنتی‌بیوتیکی است که برای درمان درد مفاصل می‌توان از آن استفاده کرد و دارای خواص فراوان دیگری نیز است.

گیاه زنیان چیست؟

زنیان (Trachyspermum) از گروه چتریان است. آنها از گیاهان گل دار شناخته می‌شود. این گیاه ماده اصلی و اساس نوشیدنی کوکاکولا را تشکیل می‌دهد.

شکل ظاهری زنیان

زنیان برگ‌هایی دارد که روی آن بریدگی‌های نازک و ظریف وجود دارد. این گیاه دارای گل‌های سفید رنگ و مجتمع به صورت چتر مرکب است. میوه گیاه زنیان به شکل بیضی و دارای رنگی مایل به زرد است. روی آن را خط طولی نخ مانند به رنگ روشن‌تر دیده می‌شود. زنیان دارای دو تار نازک تک سلولی نیز است.

نام دیگر گیاه زنیان

به زنیان، نانخواه و ننه حوا گفته می‌شود. سیستانی‌ها به این گیاه، اجغون می‌گویند.

طبع گیاه زنیان

زنیان دارای طبع گرم و خشک است.

خواص زنیان + طریقه مصرف گیاه، عوارض و عکس

زنیان در چه جاهایی رشد می‌کند؟

گیاه زنیان در تبریز، اصفهان، خراسان، کرمان، خوزستان و بلوچستان رشد می‌کند.

مواد مغذی گیاه زنیان

  • فیبر (۱۲ %)
  • کربوهیدرات (۳۷ %)
  • رطوبت (۹ %)
  • پروتئین ۱۵%
  • چربی (۱۸ درصد)
  • ماده معدنی، فلاون، و مواد معدنی (۷ %)

خواص دارویی زنیان

زنیان مانند هر داروی گیاهی دیگر دارای فواید و خواص درمانی زیادی است. از خواص این گیاه می‌توان به کاهش دهنده فشار خون، پایین آورنده تب، مسهل، ضد تب، ضد نفخ، ضد آسم و … اشاره کرد.

زنیان باعث تنظیم سطح کلسترول می‌شود

دانه‌های موجود در گیاه زنیان کلسترول کبد را کاهش می‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود که سطح کلسترول خون را تنظیم کند. گیاه زنیان کلسترول‌های بد بدن را کم می‌کند و سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

زنیان در بهبود هضم و مشکلات گوارشی مؤثر است

گیاه زنیان ترشحات روده را زیاد می‌کند به همین دلیل سلامتی هاضمه را تضمین می‌کند. در زمان دل درد، مصرف این گیاه می‌تواند مانند آب روی آتش عمل می‌کند. در این هنگام بهتر است مقدار کمی نمک را با آب گرم مخلوط کنید و به همراه این گیاه مصرف کنید. زمانی که بی اشتها هستید، می‌توانید یک قاشق چای خوری از دانه زنیان را همراه غذا بخورید. گیاه زنیان تأثیر بسیار زیادی در درمان اسهال، قولنج و سو هاضمه دارد. همه این موارد در بهبود عملکردهای گوارشی مؤثر عمل می‌کند.

زنیان موجب درمان سرفه و سرما خوردگی می‌شود

دانه‌های زنیان با تولید ماده ضد سرفه به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. در هنگام سرفه‌های شدید می‌توانید با تهیه جوشانده زنیان به تسکین سرفه و گرفتگی سینه خود کمک زیادی کنید. زنیان با تخلیه خلط موجب پاکسازی بینی می‌شود.

زنیان از سنگ کلیه جلوگیری می‌کند

زنیان از رسوب کردن املاح کلسیم جلوگیری می‌کند و همین موضوع از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می‌کند. این دانه‌ها عملکرد کلیه را بهبود می بخشد و از اختلالات کلیوی پیشگیری می‌کند. برای حل سنگ کلیه دانه‌های گیاه زنیان را با مقداری سرکه و عسل مخلوط کنید و مصرف کنید. این کار را تا ۱۰ روز ادامه دهید.

زنیان موجب درمان دیابت می‌شود

گیاه زنیان با تنظیم سطح انسولین خون موجب درمان دیابت می‌شود. یک قاشق چای‌خوری دانه زنیان و ۴ قاشق چای‌خوری عصاره برگ بئل را به مدت دو تا سه مرتبه در روز مصرف کنید تا قند خون شما را کاهش دهد.

زنیان باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود

با توجه به اینکه عرق زنیان دارای طبع گرمی است بنابراین برای هضم غذا مؤثر است. مصرف این گیاه از انباشته شدن چربی در بدن جلوگیری می‌کند و به لاغری کمک می‌کند.

خواص زنیان + طریقه مصرف گیاه، عوارض و عکس

زنیان به درمان گوش درد و دندان درد کمک می‌کند

برای درمان گوش دردهای شدید کافی است دو قطره از روغن زنیان را در داخل گوش بچکانید. ترکیبی از آب ولرم، ۱ قاشق چای‌خوری نمک و مقداری زنیان را خمیر کنید و روی دندان خود قرار دهید تا درد دندان شما کاهش پیدا کند. علاوه بر این می‌توانید دود زنیان که در حال سوختن است را استنشاق کنید تا در درمان دندان درد شما مؤثر عمل کند.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد گیاه زنیان

کسانی که طبع و مزاج گرمی دارند بهتر است که از این گیاه استفاده نکنند. البته می‌توانید از کاسنی و شاتره که طبع سردی دارند در کنار آن نیز استفاده کنید. خانم‌های باردار، کودکان زیر ۷ سال و کسانی که اختلالات تیروئیدی دارند، بهتر است در مصرف این گیاه احتیاط بیشتری کنند.

کد خبر 659207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.