مصرف بیش از حد چای باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

مصرف بیش از حد چای باعث بروز کم‌خونی، اختلالات خونریزی، مشکلات قلبی، دیابت، آب سیاه چشم، فشار خون بالا، سندرم روده تحریک‌پذیر، پوکی استخوان، کم‌کاری تیروئید و تشنج می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که نوشیدن بیش از حد چای سیاه و سبز به دلیل داشتن کافئین ممکن است با عوارض خفیف تا شدید همراه باشد. بعضی از این عوارض شامل سردرد، عصبی شدن، مشکلات خواب، استفراغ، اسهال، تحریک‌پذیری، ضربان قلب نامنظم، لرزش، سوزش قلب، سرگیجه، صدای زنگ در گوش، تشنج و گیجی می‌شود. در ادامه به بررسی دیگر معایب مصرف بیش از حد چای می‌پردازیم:

کم خونی

نوشیدن چای سبز و سیاه ممکن است کم‌خونی را در میان مبتلایان به کمبود آهن تشدید کند. بهتر است از یک ساعت قبل از صرف غذا تا دو ساعت بعد از غذا، به ویژه ناهار از مصرف انواع چای پرهیز کنید.

اختلالات خونریزی

دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد کافئین موجود در چای سیاه می‌تواند باعث کندی لخته شدن خون شود. بنابراین بهتر است در صورت بروز اختلال خونریزی، کافئین را با احتیاط مصرف کنید.

مشکلات قلبی

کافئین موجود در چای باعث ایجاد ضربان قلب نامنظم در میان افراد خاص می‌شود. بنابراین در صورتی که بیماری قلبی دارید مصرف کافئین را محدود کنید.

دیابت

کافئین موجود در چای ممکن است قند خون را تحت تاثیر قرار دهد. اگر به دیابت مبتلا هستید، بیشتر از دو فنجان چای در روز ننوشید.

آب سیاه چشم

کافئین موجود در چای سیاه و سبز ممکن است باعث افزایش فشار داخل چشم شود. این افزایش فشار طی ۳۰ دقیقه اتفاق می‌افتد و حداقل ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.

فشار خون بالا

کافئین موجود در چای ممکن است فشار خون را در افرادی که درگیر پرفشاری خون هستند، افزایش دهد. با این وجود، به نظر نمی‌رسد افرادی که به صورت مرتب چای سیاه یا دیگر محصولات کافئین‌دار می‌نوشند، دچار فشار خون بالا شوند.

سندرم روده تحریک‌پذیر

کافئین موجود در چای سیاه و سبز به ویژه زمانی که به مقدار زیادی مصرف شود، ممکن است باعث تشدید علائم سندرم روده تحریک‌پذیر شود. سندرم روده تحریک‌پذیر با احساس ناراحتی، درد مزمن در ناحیه شکم و تغییرات در عادات روده‌ای بدون هیچ علت دیگری مشخص می‌‎شود.

پوکی استخوان

کافئین باعث افزایش میزان کلسیم موجود در ادرار می‌شود، این موضوع ممکن است استخوان‌ها را تضعیف کند. بنابراین بیش از ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز مصرف نکنید. مصرف مکمل کلسیم ممکن است در جبران تلفات کلسیم کمک کند.

کم‌کاری تیروئید

نوشیدن سه لیوان چای سبز و سیاه باعث تامین همه فلوراید مورد نیاز روزانه بدن بزرگسالان می‌شود، اما دریافت بیش از اندازه این ماده ممکن است باعث کم‌کاری تیروئید شود.

تشنج

چای سبز و سیاه دارای کافئین است، مصرف زیاد کافئین ممکن است باعث تشنج شود یا اثرات داروهای مورد استفاده برای جلوگیری از تشنج را کاهش دهد. اگر تا به حال تشنج داشته‌اید از مقادیر زیاد کافئین یا مکمل‌های حاوی کافئین مانند چای سیاه استفاده نکنید.

کد خبر 665282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.