چاقی در دوران جوانی خطر بروز سرطان را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که اضافه وزن در دوران جوانی خطر بروز سرطان پروستات تهاجمی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرطان پروستات یکی از رایج‌ترین انواع سرطان در میان مردان است. به طوری که به نظر می‌رسد در ایالات متحده آمریکا از هر ۹ مرد، یک نفر درگیر این بیماری است. در این کشور، فقط دو یا سه نفر از هر صد مرد به دلیل ابتلا به سرطان پروستات جان خود را از دست می‌دهد. هرچه سن افراد مبتلا به سرطان پروستات افزایش پیدا کند، احتمال مرگ‌ومیر ناشی از آن نیز بیشتر می‌شود.

گروهی از محققان سوئدی به منظور بررسی ارتباط بین چاقی در دوران جوانی و احتمال بروز سرطان پروستات تهاجمی و مرگ‌ومیر ناشی از آن، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های پزشکی مربوط به ۲۵۸ هزار و ۴۷۷ مرد را مورد ارزیابی قرار دادند. هیچ‌کدام از این افراد در ابتدای مطالعه درگیر سرطان پروستات نشده بودند، آن‌ها بین سنین ۱۷ تا ۶۰ سالگی حداقل سه بار وزن شدند.

افراد شرکت‌کننده در این مطالعه برای مدت تقریباً ۴۳ سال مورد ارزیابی قرار گرفتند تا میزان خطر ابتلا به سرطان پروستات و مرگ‌ومیر ناشی از آن مشخص شود. در این مطالعه، ۲۳ هزار و ۳۴۸ نفر با میانگین سنی ۷۰ سال درگیر سرطان پروستات شده بودند و ۴۷۹۰ نفر نیز به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند. محققان پس از انجام بررسی‌های لازم متوجه شدند افرادی که در دوران جوانی اضافه وزن داشتند، بیشتر از دیگران در سنین بالاتر درگیر سرطان پروستات تهاجمی و مرگ‌ومیر ناشی از آن می‌‎شوند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که هر یک کیلوگرم اضافه وزن در سنین بین ۱۷ تا ۲۹ سال، خطر بروز سرطان پروستات را تا ۱۳ درصد افزایش می‌دهد. همچنین، خطر مرگ‌ومیر ناشی از این نوع سرطان نیز در شرایط یادشده تا ۲۷ درصد افزایش پیدا می‌کند. به صورت کلی که اضافه وزن و چاقی احتمال بروز سرطان پروستات را ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.

به گفته محققان، چاقی در سنین جوانی با سطوح بالاتر یک فاکتور رشد خاص شبه انسولین یا IGF مرتبط است. IGF نیز به‌عنوان یک علت احتمالی برای بروز سرطان پروستات شناسایی شده است. علاوه بر این، بافت‌های چربی باعث تولید لپتین در بدن می‎‌شود که این ماده نیز با سرطان پروستات مرتبط است. همچنین، افراد چاق به ویژه مردان جوان، بیشتر دچار چربی شکمی می‌شوند و چربی بیشتر در این قسمت بدن آن‌ها تجمع پیدا می‎‌کند. چربی شکم نیز تمایل دارد تستوسترون را به هورمون‌های دیگر تبدیل کند. ممکن است این هورمون‌های تولید شده خطر بروز سرطان پروستات را افزایش دهد.

نتایج این مطالعه بر اهمیت حفظ وزن بدن در محدوده مناسب تاکید می‌کند. زیرا در این صورت خطر بروز بیماری‌های دیگر در دوران پیری کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 664097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.