رژیم غذایی با قند بالا علائم بیماری التهابی روده را وخیم‌تر می‌کند

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف رژیم غذایی با قند بالا باعث وخیم‌تر شدن علائم بیماری التهابی روده می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیش از ۶ میلیون نفر در سراسر دنیا درگیر بیماری التهابی روده هستند. رژیم غذایی نقش مهمی در تسکین علائم این بیماری برعهده دارد. بیماری التهابی روده زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به روده‌ها حمله می‌کند و باعث بروز التهاب، درد و تورم روده می‌شود. با وجود اینکه به صورت دقیق مشخص نشده است که چه عواملی باعث بروز این بیماری می‌شود، اما بعضی از عوامل خطر مربوط به آن شامل سن، ژنتیک، مصرف بعضی از داروها و رژیم غذایی می‌شود.

علائم بیماری التهابی روده شامل خستگی، تب، تعریق شبانه، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، از دست دادن اشتها، دل درد، کاهش وزن بدون دلیل، درد مفاصل و وجود خون در مدفوع می‌‎شود. در حال حاضر هیچ درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد، البته پزشکان ممکن است داروهایی برای تسکین علائم آن تجویز کنند. تغییر سبک زندگی مانند پیروی کردن از رژیم غذایی سالم، ترک کردن سیگار و کاهش استرس به بهبود علائم مربوط به بیماری التهابی روده کمک می‌کند.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی تاثیر رژیم غذایی با قند بالا بر علائم بیماری التهابی روده، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، گروهی از موش‌ها را مورد ارزیابی قرار دادند. یک ماده شیمیایی به این موش‌ها تزریق شد تا بیماری التهابی روده در میان آن‌ها ایجاد شود. سپس موش‌ها با یک رژیم غذایی استاندارد یا رژیم غذایی حاوی قند بالا تغذیه شدند و آسیب روده آن‌ها نیز بررسی شد.

محققان پس از انجام بررسی‌های لازم متوجه شدند همه موش‌هایی که از رژیم غذایی با قند بالا تغذیه می‌شدند، طی ۹ روز پس از آزمایش ۱۴ روزه مردند. در حالی که همه موش‌هایی که با رژیم غذایی استاندارد تغذیه شده بودند، تمام ۱۴ روز زنده ماندند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف رژیم غذایی با قند بالا باعث وخیم‌تر شدن علائم بیماری التهابی روده می‌شود.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد که مصرف قند خطر ابتلا به بیماری التهابی روده را افزایش می‌دهد. متخصصان معتقدند افرادی که از رژیم غذایی حاوی قند بالا پیروی می‌کنند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری التهابی روده قرار دارند. به گفته محققان، لازم است افراد مبتلا به بیماری التهابی روده از مصرف غذاهای حاوی قند بالا دوری کنند و به منظور تغییر در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنند.

نتایج این مطالعه در مجله Cellular and Molecular Gastroenterology and Hepatology منتشر شده است.

کد خبر 663685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.