هوش‌ مصنوعی به مبارزه با سرطان سینه کمک می‌کند

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که هوش مصنوعی به دانشمندان در زمینه مبارزه با ابرمیکروب‌ها و سرطان سینه کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به‌تازگی از هوش مصنوعی برای شناسایی آنتی‌بیوتیک جدیدی که قادر به از بین بردن نوعی از باکتری مسئول بسیاری از عفونت‌های مقاوم به دارو است، استفاده شده و این آنتی‌بیوتیک توسط محققان آمریکایی کشف شده است. پژوهشگران از یک مدل یادگیری ماشینی که آموزش داده بودند، برای ارزیابی اینکه آیا یک ترکیب شیمایی مانع رشد اسینتوباکتر بومانی می‌شد یا خیر، استفاده کردند.

اسینتوباکتر بومانی اغلب در بیمارستان‌ها یافت می‌‏شود و ممکن است باعث بروز ذات‌الریه، مننژیت و دیگر بیماری‌های جدی شود. این نوع باکتری می‌تواند برای مدت طولانی روی دستگیره درها و تجهیزات بیمارستان زنده بماند و ژن‌های مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک را از محیط دریافت کند.

محققان قصد دارند از هوش مصنوعی برای شناسایی آنتی‌بیوتیک‌های بالقوه برای انواع دیگر عفونت‌های مقاوم به دارو استفاده کنند و امیدوار هستند که چنین ترکیباتی برای بیماران به کار گرفته می‌شود. علاوه بر این، از هوش مصنوعی برای مبارزه با سرطان سینه نیز استفاده می‌شود و به دانشمندان کمک می‌کند مدلی را توسعه دهند که بتواند پیش‌بینی کند که فرد درگیر نوع تهاجمی بیماری خواهد شد یا خیر؟

مدل هوش مصنوعی تغییرات در غدد لنفاوی زنان مبتلا به سرطان سینه سه‌گانه منفی را تشخیص می‌دهد. یکی از اولین قسمت‌هایی که سرطان سینه معمولاً منتشر می‏‌شود، غدد لنفاوی زیر بغل است. در این موارد، بیماران احتمالاً به درمان فشرده‌تری نیاز دارند. مشخص شدن این موضوع که تغییرات غدد لنفاوی می‌تواند پیش‌بینی کند که آیا سرطان سینه سه‌گانه منفی گسترش پیدا‬ می‌کند یا خیر، موجب درمان مؤثر این بیماری می‌شود.

محققان مدل هوش مصنوعی خود را بر بیش از ۵ هزار غدد لنفاوی ۳۴۵ بیمار بررسی کردند، سپس این مدل با تجزیه و تحلیل پاسخ ایمنی، احتمال گسترش سرطان سینه را تعیین کرد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Chemical Biology منتشر شده است.