مضرات قرص‌های غیرمجاز لاغری را بشناسید

یک متخصص تغذیه با اشاره به مضر بودن مصرف قرص‌های لاغری گفت: لاغر یا چاق شدن به تنهایی کافی نیست، بلکه نکته قابل توجه سالم لاغر یا چاق شدن است که باید زیر نظر پزشک و متخصص تغذیه انجام شود تا از بروز صدمات جبران‌ناپذیر جلوگیری شود.

محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره قرص‌های لاغری و عوارض آن‌ها اظهار کرد: در حال حاضر انواع بسیاری از قرص، کپسول و شربت برای چاقی و لاغری در بازار موجود است که حدود ۹۹ درصد از آن‌ها غیرعلمی و مضر هستند، این در حالی است که شاید یک درصد از این قرص‌ها توسط ارگان‌های علمی دنیا مورد تأیید قرار گرفته باشد.

وی افزود: در درجه اول توصیه ما استفاده نکردن از این داروها است، زیرا معتقدیم لاغر یا چاق شدن به تنهایی کافی نیست و نکته قابل توجه، سالم لاغر و چاق شدن است که باید زیر نظر پزشک و متخصص تغذیه انجام شود تا از بروز صدمات جبران‌ناپذیر جلوگیری شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه بیشتر قرص‌های لاغری غیرمجاز حاوی مواد مخدر از جمله شیشه است، تصریح کرد: برچسب روی این قرص‌ها اشاره به صددرصد گیاهی و بی‌خطر بودن آن دارد، اما در ۹۹ درصد موارد این اطلاعات صحیح نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرص‌های لاغری اعتیادآور هستند؟ گفت: بعضی از این قرص‌ها اعتیادآور است و انواع دیگر آن ممکن است سیستم عصبی یا گوارشی را دچار اختلال کند.

انتظاری با اشاره به اینکه تشخیص مفید و بی‌خطر بودن قرص‌ها کار افراد غیرمتخصص نیست، ادامه داد: قرص‌های بی‌خطر داخلی باید دارای تاییدیه مراکز علمی و وزارت بهداشت و درمان باشد و قرص‌های وارداتی دارای تاییدیه سازمان‌های علمی کشورهای صادرکننده و تاییدیه بین‌المللی سازمان بهداشت جهانی باشد.

وی افزود: ورزشکاران در سالن‌های بدنسازی از مکمل‌هایی برای تسریع روند رشد عضلات و پودرهای انرژی‌زا استفاده می‌کنند که این مکمل‌ها نیز همچون قرص‌های لاغری برای بدن مفید نیست. بسیاری از پودرها و داروهایی که در مراکز ورزشی به عنوان حجم‌دهنده عضلات به فروش می‌رسد، حاوی هورمون‌های استروئیدی مردانه است که به صورت خوراکی یا تزریقی استفاده می‌شود.

این متخصص تغذیه در خصوص عوارض استفاده از مکمل‌ها خاطرنشان کرد: بدن از نظر هورمونی باید در یک تعادل مناسب باشد، بدن یک مرد به اندازه کافی هورمون استروئیدی تولید می‌کند و با استفاده از این مکمل‌ها بدن ساخت داخلی هورمون استروئید را قطع می‌کند و در درازمدت می‌تواند منجر به عقیمی مردها شود، همچنین در کوتاه‌مدت شاید در ابتدا و در ظاهر شاهد رشد عضلات بدن باشیم، اما سیستم‌های قلبی عروقی و تنفسی را دچار مشکل می‌کند و باعث سکته و کاهش طول عمر و سایر عوارض می‌شود.

وی گفت: کراتین و فسفوکراتین مکمل‌هایی است که دو تا سه کیلوگرم حجم ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد که ایمن و بدون مشکل است، اما درون این مکمل‌ها نیز داروهای استروئیدی استفاده شده است، از این‌رو ورزشکاران می‌توانند با صبوری، تغذیه سالم، ورزش و تحرک مناسب به هدف خود برسند.

کد خبر 661886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.