۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
مسمومیت غذایی چیست؟

علائم رایج مسمومیت غذایی بین کودکان و بزرگسالان شامل تب و افزایش دمای بدن، مشکلات گوارشی، اسهال، استفراغ، سردرد، ضعف بدنی، دل‌درد، احساس گرفتگی در شکم و حالت تهوع می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مسمومیت غذایی معمولاً توسط باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها ایجاد می‌شود، آن‌ها اغلب همراه با نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها وارد بدن می‌‎شوند یا حتی ممکن است به دلیل برخورد شیء آلوده به دهان و بینی ایجاد شود. زمانی که این عوامل بیماری‌زا وارد سیستم گوارش می‌شوند، سمومی آزاد می‌کنند و سبب بروز علائم خاصی می‌شوند که به مجموعه آن‌ها مسمومیت غذایی گفته می‌شود.

علائم مسمومیت غذایی چیست؟

علائم مسمومیت غذایی به عامل ایجادکننده آن بستگی دارد و ممکن است چند ساعت پس از مصرف خوراکی آلوده رخ دهد. گاهی اوقات نیز ممکن است علائم آن بین یک تا ۱۰ روز پس از ورود عامل بیماری‌زا آغاز شود. این علائم در بیشتر موارد در کمتر از ۱۰ روز برطرف خواهد شد. علائم رایج مسمومیت غذایی بین کودکان و بزرگسالان شامل تب و افزایش دمای بدن، مشکلات گوارشی، اسهال، استفراغ، سردرد، ضعف بدنی، دل‌درد، احساس گرفتگی در شکم و حالت تهوع می‌شود. گاهی اوقات نیز ممکن است فرد مسموم علائمی همچون تاری دید، سرگیجه یا احساس سوزن‌سوزن شدن پوست را تجربه کند. در موارد نادر نیز ممکن است مشکلات پوستی رخ دهد.

مسمومیت غذایی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشکان براساس علائم می‌توانند نوع مسمومیت غذایی را تشخیص دهند. در موارد شدید ممکن است آزمایش خون، آزمایش مدفوع و آزمایش روی غذاهایی که مصرف‌شده، انجام شود تا عامل مسمومیت غذایی مشخص شود. علاوه بر این، ممکن است پزشکان از آزمایش ادرار نیز استفاده کنند تا میزان کم‌آبی بدن فرد بر اثر مسمومیت غذایی مشخص شود.

چگونه می‌توان مسمومیت غذایی را درمان کرد؟

مسمومیت‌های غذایی معمولاً در خانه قابل درمان است و پس از گذشت سه تا ۱۰ روز کاملاً برطرف می‌شود. در صورت مبتلا شدن به مسمومیت غذایی، حفظ آب بدن از اهمیت زیادی برخوردار است. نوشیدن مایعات فراوان همچنین نوشیدنی‌های حاوی مقادیر بالای الکترولیت در این زمینه بسیار تأثیرگذار است. داروهای بدون نسخه نیز می‌توانند به کنترل اسهال و از بین بردن حالت تهوع کمک کند. البته بهتر است قبل از مصرف داروها با پزشک مشورت کنید. در صورتی که فرد علائم شدید مسمومیت غذایی را تجربه کند، لازم است در بیمارستان بستری شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که فرد مبتلا به مسمومیت غذایی علائمی همچون اسهال چندروزه، تب بالا، مشکلاتی در تکلم و بینایی، وجود خون در ادرار، خشکی دهان و ادرار کم را تجربه کرد، باید به‌سرعت به پزشک مراجعه کند تا از خطرات احتمالی جلوگیری کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که مسمومیت غذایی در موارد نادر ممکن است تهدیدکننده زندگی باشد.

هنگام بروز مسمومیت غذایی چه چیزی بخوریم؟

توصیه شده است که هنگام ابتلا به مسمومیت غذایی، از غذاهایی با هضم ساده و کم‌چرب استفاده کنید. در این شرایط می‌توانید از غذاهایی مانند سوپ مرغ، برنج، نان تست، سبزیجات آب‌پز، موز، جوی دوسر، آب‌میوه‌های رقیق‌شده و سیب‌زمینی شیرین استفاده کنید و از مصرف غذاهای چرب، پر ادویه، تند و سرخ‌شده دوری کنید. همچنین، لازم است از نوشیدنی‌های حاوی کافئین همچون قهوه، نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا دوری کنید.

چگونه می‌توان از احتمال بروز مسمومیت غذایی پیشگیری کرد؟

بهترین و مؤثرترین روش پیشگیری از بروز مسمومیت غذایی مصرف مواد غذایی ایمن است. گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و صدف ممکن است دارای عوامل عفونی باشد که هنگام پخت‌وپز از بین می‌روند. در صورتی که این مواد غذایی به درستی پخته نشوند یا اگر دست‌ها و سطوح تمیز نباشند، امکان ایجاد مسمومیت غذایی وجود دارد. توصیه شده است که همیشه قبل از غذا پختن یا مصرف آن دست‌های خود را بشویید، گوشت و تخم‌مرغ را کاملاً بپزید و میوه و سبزیجات را قبل از مصرف به درستی و با دقت بشویید.

کد خبر 661747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.