واکسن روتا ویروس + زمان دریافت کودکان و عوارض جانبی

روتا ویروس در کودکان موثرترین روش برای پیشگیری از بیماری است. عوارض جانبی واکسن‌های روتاویروس معمولا خفیف است و ممکن است باعث بروز احساس گیجی، اسهال و استفراغ شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روتاویروس نوعی بیماری ویروسی مسری است و شایع‌ترین علت بروز اسهال در میان نوزادان و کودکان خردسال در سراسر جهان است. روتاویروس باعث ایجاد التهاب معده و روده می‌شود و خطر بروز اسهال شدید، استفراغ، تب، دل درد و کم‌آبی در میان نوزادان، کودکان خردسال و بعضی از بزرگسالان را افزایش می‌دهد. مصرف بعضی از داروها می‌تواند به تسکین علائم کمک کند، اما هیچ درمان مشخصی برای روتاویروس وجود ندارد.

علائم روتاویروس

معمولاً افراد دو روز پس از آلوده شدن به روتاویروس علائم مربوط به آن را تجربه می‌کنند. این بیماری با علائمی مانند تب، استفراغ و معده درد شروع می‌شود. اسهال پس از قطع شدن سه علامت ذکرشده، شروع می‌شود و به مدت پنج تا هفت روز باقی می‌ماند. در صورتی که کودک مشکلاتی مانند بی‌حالی، استفراغ مکرر، تمایل کمتر به نوشیدن مایعات، مدفوع سیاه، دمای بدن بالا را تجربه کرد، باید به پزشک مراجعه کرد.

بیشتر بخوانید: روتاویروس چیست؟ + علائم، راه انتقال، درمان و تاثیر واکسن

واکسن‌های روتاویروس

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که بهترین و موثرترین روش برای پیشگیری از بروز روتاویروس، دریافت واکسن است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که دو واکسن RotaTeq و Rotarix مانع بیمار شدن هزاران کودک در هر سال می‏‌شود. در صورتی که کودکان پس از دریافت واکسن روتاویروس دچار دل‌درد، اسهال، استفراغ و خون در مدفوع شدند، باید سریعاً با پزشک تماس بگیرید.

زمان دریافت واکسن‌های روتاویروس

به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، واکسن RotaReq باید به صورت خوراکی در سه دوز در دو، چهار و شش ماهگی دریافت شود. این واکسن برای کودکان بزرگ‌تر یا بزرگسالان تائید نشده است. واکسن Rotarix نیز باید در دو دوز به نوزادان دو و چهار ماهه داده شود.

عوارض جانبی واکسن‌های روتاویروس

عوارض جانبی واکسن‌های روتاویروس معمولاً خفیف است و ممکن است باعث بروز احساس گیجی، اسهال و استفراغ شود. نتایج پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که تعداد کمی از افراد پس از دریافت اولین یا دومین دوز از واکسن‌های روتاویروس، دچار انواژیناسیون می‌شوند. انواژیناسیون نوعی انسداد روده است که ممکن است در بعضی موارد به جراحی نیاز داشته باشد. ممکن است از میان هر ۲۰ هزار نوزاد یک نفر پس از دریافت واکسن روتاویروس دچار این مشکل شود.

کد خبر 659667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.