واکسن روتاریکس چیست؟ + از عوارض جانبی تا علائم روتاویروس

روتاریکس یکی از واکسن‌های موثر برای پیشگیری از بروز بیماری روتاویروس در نظر گرفته شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روتاویروس یک بیماری ویروسی است که بیشتر بر روده تأثیر می‌گذارد و از طریق تماس مدفوعی و دهانی به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. علائم این بیماری شامل اسهال، استفراغ، تب شدید و کم‌آبی بدن می‌شود. این بیماری برای نوزادان و کودکان خردسال بسیار خطرناک است، به‌ویژه اگر مایعات کافی برای جایگزینی آب از دست داده شده بدن خود ننوشند. به نظر می‌رسد که دریافت واکسن این بیماری خطر بروز آن را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. یکی از واکسن‌های مؤثر در این زمینه واکسن «روتاریکس» است.

واکسن روتاریکس چیست؟

واکسن روتاریکس که از طریق دهان دریافت می‌شود، حاوی ویروس‌های زنده و ضعیف‌شده روتاویروس است. زمانی که این ویروس ضعیف‌شده وارد بدن می‌شود، آنتی‌بادی‌هایی در بدن تولید می‌شود که در برابر آن‌ها مقاومت و از افراد در برابر ویروس‌های روتاویروس محافظت می‌کند.

روتاریکس برای چه افرادی استفاده می‌شود؟

واکسن روتاریکس برای محافظت از نوزادان شش تا ۲۴ هفته برای محافظت در برابر اسهال و استفراغ ناشی از عفونت روتاویروس استفاده می‌شود. این واکسن را فقط می‌توان با نسخه پزشک تهیه کرد و لازم است طبق دستورالعمل خاص آن مورد استفاده قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: علائم ویروس جدید در کودکان + روش تشخیص و درمان روتاویروس

روتاریکس در چند دوز تزریق می‌شود؟

واکسن روتاریکس در دو دوز با فاصله حداقل چهار هفته تجویز می‏‌شود. اولین دوز زمانی تزریق می‌شود که کودک بزرگ‌تر از شش هفته است. در حالت ایدئال، هر دو دوز واکسن روتاریکس باید قبل از ۱۶ هفتگی نوزاد تزریق شود، البته نوزادان می‌توانند تا ۲۴ هفتگی نیز آن را دریافت کنند.

عوارض جانبی واکسن روتاریکس چیست؟

رایج‌ترین عوارض جانبی واکسن روتاریکس اسهال است، البته از هر ۱۰۰ نفر، بین یک تا ۱۰ نفر آن را تجربه می‌کنند. دیگر عارضه جانبی ناشی از دریافت این ویروس انواژیناسیون است که در آن بخشی از روده فرد مسدود می‌شود، البته این اتفاق خیلی نادر است و ممکن است از هر ۱۰ هزار فرد یک نفر دچار آن شود.

چه کسانی نباید واکسن روتاریکس را دریافت کنند؟

نوزادانی که به هر کدام از مواد تشکیل‌دهنده واکسن روتاریکس حساسیت دارند، نباید آن را دریافت کنند. همچنین، واکسن یادشده برای افرادی که دارای نقص ایمنی هستند یا پیش از این مشکل انواژیناسیون داشته‌اند یا در معرض خطر ابتلاء به این بیماری قرار دارند، تجویز نمی‌‎شود. علاوه بر این، تزریق واکسن روتاریکس برای نوزادانی که تب شدید، اسهال یا استفراغ ناگهانی دارند، باید به تعویق بیفتد.

بیشتر بخوانید: واکسن روتا ویروس + زمان دریافت کودکان و عوارض جانبی

کد خبر 659898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.