۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
وبای شیرخواران چیست؟

در روزهای گذشته بیماری تحت عنوان روتا ویروس در کودکان شیوع پیدا کرده که به گفته پزشکان و متخصصان به وبای شیرخواران معروف است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اظهار کرد: هنوز آمار کشوری بروز روتاویروس به اندازه صدور هشدار نرسیده است، موارد مربوطه به شکل بیمارستانی رخ داده است که توسط دانشگاه علوم پزشکی مربوطه بررسی خواهد شد و اگر لازم باشد اطلاع‌رسانی بیشتر صورت خواهد گرفت.

وی در خصوص اخباری پیرامون افزایش بروز موارد روتاویروس به ویژه در تهران، افزود: وقتی چنین موضوعاتی در سطح افزایش موارد در سطح بیمارستانی اتفاق می‌افتد، به طور معمول وزارت بهداشت اظهار نظر نمی‌کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: در صورتی که آمار بروز بیماری از حد مورد انتظار کشوری فراتر رود آن زمان اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

از هر ۳ نوزاد یک نفر به روتاویروس مبتلا شده است

محمدحسن اعلمی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان تصریح کرد: روتاویروس شایع‌ترین ویروسی است که باعث اسهال و استفراغ شدید در شیرخواران و کودکان می‌شود و هنوز واکسن پیشگیری برای این ویروس در ایران جزو واکسیناسیون نیست.

وی با اشاره به اینکه روتاویروس به وبای شیرخواران معروف است، افزود: به دلیل شدت اسهال و استفراغ و افت شدید آب بدن در شیرخواران و کودکان که حتی در مواردی منجر به مرگ نوزاد می‌شود از این ویروس به عنوان وبای شیرخواران نام برده‌اند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان تصریح کرد: بر اساس مطالعات جهانی که روی آزمایش‌های نوزادان با علائم اسهال و استفراغ شدید انجام شده از هر سه نوزاد و کودکان زیر سه سال یک نفر مبتلا به روتاویروس بوده که این مورد با انجام آزمایش به اثبات رسیده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تشخیص این ویروس بیشتر از طریق علائم بالینی انجام می‌شود. همچنین در صورتی که اسهال نوزاد شدید باشد برای تشخیص سریع‌تر از راه کشت مدفوع که در این مورد اسهال در کودکان به دو شکل شامل اسهال چرکی و همراه با گلبول سفید و التهاب در مدفوع نمایان است، انجام می‌شود.

اعلمی با اشاره به علائم روتاویروس و درمان سریع، گفت: والدین در صورتی که کودکشان دچار استفراغ و بعد از آن با اسهال شدید مواجه بود، با توجه به اینکه مهم‌ترین عارضه این بیماری عفونی کم‌آبی در بدن است و به دلیل کم آبی شدید ممکن است در یک ساعت بیش از ۳ یا ۴ بار شکم شیرخوار کار کند، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و درمان را آغاز کنند.

وی ادامه داد: به طور معمول بیشتر مواردی که بستری می‌شود کودکان زیر سه سال هستند که بدنشان آب زیادی را به دلیل اسهال شدید از دست داده است، در مراحل اولیه بروز علائم والدین باید برای جبران کم‌آبی از محلول‌های آبرسان خوراکی (ORS) که در داروخانه‌ها موجود است، استفاده کنند. در صورتی که کم آبی ناشی از روتاویروس در کودکان شدید شود، پزشک پس از بستری بیمار، مایعات را به طور مستقیم از طریق وریدی وارد عروق می‌کند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان مهدکودک‌ها را محلی ناامن برای انتقال روتاویروس دانست و گفت: در مهدها به دلیل تجمع بیشتر کودکان عوامل انتقال ویروس نیز شایع‌تر است. مربیان بیشتر باید مراقب باشند که در هنگام تعویض پوشک احتمال آلودگی از یک کودک به کودکی دیگر شدیدتر انجام می‌شود زیرا اکثر کودکان به این بیماری ایمن نیستند و هر چه سن بچه پایین‌تر باشد قدرت ابتلاء به ویروس شدیدتر است.

کد خبر 658543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.