فعالیت ۲۷۰۰ گروه جهادی در اصفهان / محوریت بسیج سازندگی در اجرای طرح ازدواج آسان

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان گفت: از دو سال گذشته تا کنون حدود دو هزار سری جهیزیه به مردم و اقشار کم درآمد با محوریت بسیج سازندگی کشور و استان اختصاص یافته و این اقدام همچنان در جریان است.

سرهنگ حسن عجمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن گرامیداشت سالروز تشکیل بسیج سازندگی اظهار کرد: هفدهم تا بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه به عنوان دهه بسیج سازندگی نام‌گذاری شده است، پس از دستور امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی این مجموعه با عنوان «سنگرسازان بی‌سنگر» پایه‌گذاری شد و فعالیت‌های بسیار خوب عمرانی، جهادی همچنین محرومیت‌زدایی از چهره شهرها و روستاها را در طول دوره فعالیت خود در کشور انجام داد.

وی افزود: پس از انحلال جهاد سازندگی، رهبر معظم انقلاب با تدبیری راهبردی، دستور تشکیل سازمان بسیج سازندگی در مجموعه سازمان بسیج مستضعفین را صادر کردند و بار دیگر زمینه خدمت‌رسانی جهادی با هدف محرومیت‌زدایی و خدمت همه‌جانبه به مردم به‌ویژه محرومان فراهم شد.

چهار مأموریت عملیاتی و میدانی

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان با اشاره به مأموریت‌های بسیج سازندگی خاطرنشان کرد: این مجموعه بزرگ چهار مأموریت بر عهده دارد که یکی از این مأموریت‌ها جریان جهادی است که حرکتی فراگیر و همه‌جانبه در عرصه خدمت‌رسانی کشور تبدیل شده است همچنین محرومیت‌زدایی، خدمت‌رسانی و اقتصاد مقاومتی در دستور کار این مجموعه است.

وی محور حرکت‌های خرد و کلان این سازمان بسیجی را گروه‌های جهادی فعال دانست و گفت: در بخش محرومیت‌زدایی موضوعاتی همچون تأمین آب کشاورزی، احداث استخرهای ذخیره آب، سیمانی کردن انهار و آبیاری تحت فشار و قطره‌ای دنبال می‌شود.

سرهنگ عجمی ادامه داد: برای کمک به حل مشکلات کشاورزان از جمله لایروبی قنات‌ها، از ظرفیت بسیج سازندگی استفاده می‌شود تا گره‌ای از کار مردم گشوده شود، همچنین در ساخت مسکن محرومان، قراردادهایی با کمیته امداد و سازمان بهزیستی منعقد شد و به خانوارهایی که بضاعت مالی پایینی دارند در همین زمینه کمک‌هایی ارائه شد.

وی از احداث یک‌هزار مسکن در سطح استان اصفهان در سال گذشته و به همت این مجموعه خبر داد و تاکید کرد: اکنون نیز احداث ۳۰۰ واحد مسکونی برای محرومان در دستور کار است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان با اشاره به تأمین آب شرب مناطق مختلف و درگیر با خشکسالی ادامه داد: سمیرم، نائین و فریدونشهر شهرهای پایلوت اجرای این طرح هستند، امکان فعالیت در دو شهرستان سردسیر سمیرم و فریدونشهر به دلیل برودت هوا و بارش برف سنگین در زمستان سال گذشته وجود نداشت اما قرار است از پایان اردیبهشت‌ماه جاری کار در این دو شهرستان آغاز شود.

وی از اجرای طرح آبرسانی در روستاهای مناطق کوهستانی بهارستان و محور لای‌سیاه خبر داد و گفت: آبرسانی به ۱۸ روستای منطقه «لای‌سیاه» نوروز امسال انجام شده است و به دنبال آن هستیم که همه روستاهای این بخش تا نیمه خردادماه امسال آبرسانی شوند. این اقدامات عمرانی و خدماتی با محوریت قرارگاه مرکزی امام حسن مجتبی (ع) و توسط بسیج سازندگی اصفهان انجام می‌شود.

سرهنگ عجمی یادآور شد: قرارگاه محرومیت‌زدایی کل سپاه طرح‌هایی از جمله لایروبی قنات‌ها، تأمین آب شرب و کشاورزی، احداث خانه برای محرومان، ساخت مساجد و زمین‌های ورزشی را دنبال می‌کند، در بخش غیرعمرانی نیز اقداماتی از جمله فرش کردن مساجد، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و لوازم ورزشی و کمک‌آموزشی مدارس، انجام شده است.

فعالیت ۲ هزار و ۷۰۰ گروه جهادی در اصفهان/ محوریت بسیج سازندگی در اجرای طرح ازدواج آسان

وی با اشاره به ورود این سازمان به موضوع خدمت‌رسانی در عرصه‌های مختلف افزود: وقتی با شیوع ویروس کرونا، بخش زیادی از فعالیت‌های ضدعفونی معابر، اماکن عمومی، مدارس و دیگر فضاها توسط جهادگران این سازمان انجام شد علاوه بر این حرکت‌های جهادی خوبی در بیمارستان‌ها در دوران شیوع کرونا شاهد بودیم.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان اظهار کرد: از نیمه شعبان سال ۹۹ کمک به مردم با توزیع بسته‌های معیشتی همچنین جمع‌آوری کمک برای آزادی زندانیان در دستور کار این مجموعه بوده و در همین مدت تأمین و توزیع بسته‌های آموزشی، لوازم‌التحریر و جهیزیه در امر ازدواج آسان انجام شده است.

وی گفت: از دو سال گذشته تا به امروز، حدود دو هزار سری جهیزیه به مردم و اقشار کم‌درآمد با محوریت بسیج سازندگی کشور و استان اختصاص یافته و این اقدام همچنان در جریان است.

سرهنگ عجمی با اشاره به تخصیص و اعطای وام‌های اقتصاد مقاومتی تبصره ۱۶ با ثبت سامانه اقتصاد مقاومتی زیر مجموعه بسیج سازندگی تصریح کرد: این اقدامات زیر نظر گروه تسهیل‌گران شهرستان انجام شده است که تبدیل وام‌ها به اشتغال و در ادامه رصد و نظارت بر این موارد با دقت و زیر نظر این مجموعه دنبال می‌شود.

وی از تدارک و نصب ۵۱۰ پنل خورشیدی در سال ۱۴۰۰ در استان اصفهان خبر داد و تاکید کرد: اصفهان در این زمینه رتبه نخست کشور را به دست آورد، همچنین سال گذشته ۵۰۴ پنل خورشیدی به استان اختصاص پیدا کرد که تاکنون ۵۰ درصد آنها در مناطق و شهرستان‌های مختلف استان اصفهان نصب شده است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان با اشاره به فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه تصریح کرد: ۱۷۰۰ صندوق در حال شکل‌گیری با دایره جمعیتی ۷۵ هزار نفری است، در این طرح ظرفیت‌های خرد و کوچک مردمی کنار یکدیگر قرار می‌گیرد و به مرور در امر معیشت مردم و اشتغال گروه‌های مختلف هزینه می‌شود.

وی تعداد گروه‌های جهادی در استان را دو هزار و ۷۰۰ مورد برشمرد و گفت: همه امور و فعالیت‌ها در سامانه «اطلس جهادی» که رصد و پیگیری کارهای جهادی در سطح استان را دنبال می‌کند ثبت می‌شوند، در بخش‌های بهداشتی، عمرانی، اقتصادی و معیشتی در دو گروه خواهران و برادران انجام می‌شود که ۴۰ درصد از گروه‌ها را خواهران و ۶۰ درصد را برادران جهادگر بسیجی تشکیل می‌دهد.

فعالیت ۱۸۵ گروه جهادی در عید نوروز

سرهنگ عجمی با اشاره به فعالیت گروه‌های جهادی اصفهان در هشت استان کشور اظهار کرد: ۱۸۵ گروه جهادی در نوروز امسال به تناسب کار و تخصص در شش استان کشورمان فعالیت داشتند، شماری از گروه‌ها نیز در حاشیه شهر اصفهان موضوعات اشتغال، رفع محرومیت و اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: جهادگران بسیج سازندگی در ۳۲ ناحیه مقاومت حضور دارند و در هفت استان دیگر غیر از استان اصفهان فعالیت می‌کنند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان درباره پرداخت تسهیلات سال ۱۴۰۱ ادامه داد: ۵۰۰ میلیارد ریال وام به واجدان شرایط اعطا شده است و تا پایان خردادماه این کار ادامه دارد.

وی همکاری با دانش‌بنیان‌ها را از دیگر اقدامات این مجموعه برشمرد و تصریح کرد: نواحی مقاومت بسیج در شهرها و بخش‌های مختلف استان این شرکت‌ها را به بسیج سازندگی معرفی می‌کنند. پس از آن بسیج سازندگی موارد را بررسی می‌کند و برای اخذ وام به بانک ارجاع می‌دهد. علاوه بر تسهیلات موردی، تخصیص تسهیلات کارفرمایی نیز در همین بخش در دستور کار بسیج است.

سرهنگ عجمی حضور در بحران‌ها و حوادث ناگهانی را از دیگر فعالیت‌های بسیج سازندگی اصفهان معرفی کرد و گفت: حضور ۱۵ گروه جهادی در زلزله خوی و سی‌سخت از جمله این فعالیت‌ها است. هنگام سیل، بارندگی و برف سنگین در فریدن، سمیرم، چادگان و کوهرنگ نیز ۱۰ گروه جهادی خدمت‌رسانی کردند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه استان اصفهان با اشاره به موضوع آزادسازی زندانیان یادآور شد: در این عرصه نیز امسال ۲۰ میلیارد ریال از طرف بسیج سازندگی کمک‌رسانی شد و مجموعه گروه‌های جهادی ۷۴۰ میلیون ریال کمک کردند.

کد خبر 659617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.