تربیت دینی و عدالت آموزشی از اولویت‌های سال جاری است/ لزوم رفع چالش کمبود نیروی انسانی

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: امسال شعاری مبنی بر «تربیت دینی و عدالت آموزشی» را مدنظر قرار دادیم و با تشکیل قرارگاهی درصدد بررسی کمبودهای مدارس استان هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا ابراهیمی امروز _پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت ماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تبریک هفته معلم و گرامیداشت یاد شهید مطهری، اظهار کرد: در کشور بیش از ۳۶ هزار دانش‌آموز و پنج هزار معلم شهید و در استان بیش از ۵۶۰۰ دانش‌آموز و ۳۴٠ معلم شهید داریم که یاد و خاطره آن‌ها را گرامی می‌داریم.

وی با بیان اینکه ۴۲ سال از شهادت شهید مطهری می‌گذرد، اما آثار او هنوز تازه است و توصیه‌ام به جوانان این است که به مطالعه آثار این شهید اندیشمند بپردازند، افزود: بنا به توصیه‌های شهید مطهری، توجه به پرورش فکر و اندیشه بسیار مهم است. در مسیر کسب اندیشه، آموزش نیز مؤثر خواهد بود، اما در این سال‌ها آموزش و تئوری محوری اصل شده و باید بر اساس سند تحول این موضوع تغییر کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان، پرورش استعدادهای نهفته دومین شاخص و تمکین فضائل اخلاقی در وجود آدمی و ارتقای روح آدمی را سومین مؤلفه مدنظر شهید مطهری دانست و تصریح کرد: در سال گذشته بیشتر سعی شد که سند تحول بنیادین در متن کار قرار بگیرد اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم، باید اهتمام مدارسی در تراز سند تحول داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین می‌گذرد، گفت: یکی از مطالبات رهبر انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) اجرای جدی این طرح است و در تلاش هستیم نیروها، آموزش‌های لازم برای مدارس تحولی را ببینند.

ابراهیمی درباره اهمیت رسانه‌ها در جامعه، اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های رشد هر جامعه‌ای، توجه به رسانه‌ها است، چرا که رسانه، رابط میان شهروندان و مسئولان است، اگر رسانه‌ها، مطالبات مردم را به خوبی بیان کنند، مدیران و مسئولان نیز به حل‌وفصل آن‌ها می‌پردازند. همچنین در جامعه باید برای امیدآفرینی کوشش فراوانی داشته باشیم.

وی با اشاره به وقایع اخیر در مدارس اصفهان، افزود: حدود ۳۵٠ دانش‌آموز و ۱۷ مدرسه درگیر بدحالی‌های اخیر شدند به‌جز شاهین‌شهر که موضوع آن متفاوت بود، این در حالی که عدد دانش‌آموزان حدود یک میلیون نفر و پنج هزار مدرسه در سطح استان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در استان اصفهان حدود ۱۱٠ هزار معلم شاغل و بازنشسته و ۱۸ تا ۲٠ هزار معلم مرتبط با مدارس غیردولتی است، گفت: همگی بدون واسطه یا با واسطه به آموزش و پرورش مرتبط هستند.

وی درباره برنامه‌های روز معلم در سال جاری، اظهار کرد: مقرر شد برای تکریم معلم در هفته معلم، دیگر دستگاه‌ها و نهادها ورود پیدا کنند، در شهرستان‌ها ویژه‌برنامه‌ها با محوریت فرمانداری‌ها در حال انجام است، دولت نیز برای معلمان رسمی مبلغی واریز کرد.

ابراهیمی تربیت دینی و عدالت آموزشی را از اولویت‌های آموزش و پرورش در سال جاری دانست و افزود: در این زمینه امسال با تشکیل قرارگاهی درصدد بررسی کمبودهای مدارس استان هستیم.

وی گفت: دریافت هرگونه هزینه به‌عنوان شرط ثبت‌نام در مدارس شرعا و قانونا جایز نیست و اگر فردی به‌واسطه بی‌پولی از خدمات اجتماعی بی‌بهره بماند تخلف است، اما از سوی دیگر باید اولیا را برای مشارکت تشویق کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره تعطیلی بیش از دو سال مدارس در ایام کرونا، اظهار کرد: در این سال‌ها دانش‌آموزان از خانه دوم خود محروم شدند و تا سال‌ها شاهد عوارض این دوری از مدارس خواهیم بود.

وی افزود: برای جبران تبعات کرونا بر دانش‌آموزان سال گذشته بیش از ۳۵٠ هزار دانش‌آموز از اوقات فراغت، شامل ورزشی، فرهنگی، هنری، دینی و آموزشی استفاده کردند و امسال این موضوع بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.

ابراهیمی با بیان اینکه در سال‌های گذشته طی برخی از ترک فعل‌ها در پذیرش نیروی دانشگاه فرهنگیان با کمبود مواجه بودیم، تصریح کرد: سالانه ۲۵ هزار جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم که در سال‌های مختلف به این امر بی‌توجهی شد. استان اصفهان یکی از استان‌های مواجه با چالش نیروی انسانی است.

وی درباره جذب بیش از سه هزار نیرو در آزمون‌های استخدامی، گفت: ورودی آموزش و پرورش در دو مرحله ابتدایی و متوسطه برگزار می‌شود که ۱۶۷۱ نفر جذب نیرو در مقطع ابتدایی و متوسطه است. در استان با ۱۲ هزار کمبود نیرو مواجه هستیم، جذب نیروی خدماتی نیز در دستور کار است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه در خصوص وضعیت فضای فیزیکی مدارس با کمبود مواجه هستیم، اظهار کرد: دولت و مجمع خیران توجه ویژه‌ای برای ساماندهی این موضوع مهم دارند.

وی با اشاره به اینکه از زمان آغاز دوره جدید، میانگین کلنگ‌زنی مدارس در استان اصفهان بیش از ۲.۵ کلاس در روز بوده است، اما همچنان با کمبود فضای مواجه هستیم، افزود: مهاجرت به شهر و استان اصفهان یکی از مهم‌ترین دلایل این امر است به طوری که در برخی از شهرستان‌ها و روستا مدرسه داریم، اما دانش‌آموز نداریم.

ابراهیمی پیرامون ثبت‌نام مدارس در آغاز سال تحصیلی، گفت: سال گذشته تلاش کردیم محدوده‌بندی در اولویت قرار گیرد و تا حدی موفق شدیم و امسال نیز در تلاش هستیم این موضوع را اصل قرار دهیم تا با مشکلاتی مانند سرویس و آسیب‌های رفتاری و اجتماعی کمتر روبه‌رو شویم، ثبت‌نام پایه ابتدایی از اول خرداد، متوسطه اول از تیرماه و متوسطه دوم بلافاصله بعد از اعلام هدایت تحصیلی آغاز خواهد شد.

وی درباره طرح مولدسازی در مدارس، اظهار کرد: در این طرح مدرسه خیرساز و اوقاف به هیچ‌وجه در مولدسازی قرار نخواهد گرفت، مدرسه‌هایی با سندیت جمهوری اسلامی که حتی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده هم قابلیت مدرسه ندارد، در این اقدام قرار خواهد گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه حدود ۳٠ درصد از معلمان برای طرح رتبه‌بندی اعتراض بارگذاری کردند، خاطرنشان کرد: سال گذشته، نسبت به دوره‌های قبل، بیشترین ورودی نیرو به آموزش و پرورش را داشتیم و امسال هم با وجود جذب نیرو در نهایت با کمبودهایی مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: رتبه‌بندی مواهب بسیاری دارد و از سال‌های پیش اعتقاد داشتیم معلم کارمند نیست و باید جزو هیئت علمی محسوب شود و مهمترین حُسن نظام رتبه‌بندی معلمان همین امر است. امسال معلمان خرید خدمات اصفهان، تبدیل وضعیت می‌شوند، حدود ۵۰۰ نفر از معلمان خرید خدماتی که در آزمون امسال شرکت کردند در سال تحصیلی جدید تبدیل وضعیت خواهند شد. سهمیه جذب معلم در استان اصفهان سال گذشته ۲۳۰۹ نفر بود، تلاش می‌کنیم که امسال نیز همین تعداد سهمیه جذب در استان داشته باشیم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه امسال حدود ۱۰ هزار نفر از معلمان استان بازنشسته می‌شوند که باید بخشی از آنها را برای کمبود نیرو حفظ کنیم، افزود: نتایج آزمونی که برای جذب معلم دوره ابتدایی، هشتم اردیبهشت ماه امسال توسط سازمان سنجش برگزار شد، خرداد ماه مشخص خواهد شد.

وی تصریح کرد: جذب نیروی خدماتی در دستور کار است و اگر مصوبه آن گرفته شود تا شهریورماه یا اوایل سال تحصیلی آینده شماری از نیروهای خرید خدماتی که در آزمون شرکت کردند و تعدادی نیز در حوزه پرورشی جذب خواهیم کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: تعداد معلمان خرید خدمات استان ۴۳۰۰ است که نیروهای خرید خدمات به واسطه تجربه‌های مطلوب، امسال برای شرکت در آزمون ترغیب شدند که حدود ۵۰۰ نفر از آنها امسال از طریق آزمون جذب و تبدیل وضعیت می‌شوند.

وی درباره استخدام طلاب به عنوان معلمان پرورشی در آموزش و پرورش، گفت: طلاب هیچ تفاوتی در استخدام ندارند و باید در فرایند استخدامی شرکت کنند و با داشتن شرایط لازم، استخدام می‌شوند.

ابراهیمی با بیان اینکه لازم است اتفاق‌های خوب در آموزش و پرورش، منعکس شود، افزود: مطالبه‌گری ضروری است، اما معتقدیم اگر رسانه‌ها به آموزش و پرورش یک استان یا کشور کمک کنند سایر نهادهای دیگر نیز به رسالت اجتماعی و وظایف آموزش آگاهی خواهند یافت.

وی با تاکید بر اینکه نزدیک به صددرصد بازماندگان از تحصیل استان تعیین تکلیف شدند، خاطرنشان کرد: در گذشته آمار حدود هفت هزار نفر بازمانده از تحصیل در استان اعلام شده بود که با بررسی‌ها نیمی از آمارها اشتباه بود، چرا که مابقی افرادی از خانواده‌هایی با مشکلات مالی، مخالف با تحصیل کودکان و اتباع خارجی بودند که تعدادی به مدارس بازگردانده شدند.

کد خبر 659102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.