مصرف غذای سرخ شده باعث بروز افسردگی می‌شود

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف سیب‌زمینی سرخ کرده و دیگر غذاهای سرخ شده خطر بروز افسردگی و اضطراب را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افسردگی و اضطراب جزو رایج‌ترین اختلالات ذهنی در سراسر جهان شناخته می‌شود. گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین مصرف غذاهای سرخ شده و خطر بروز افسردگی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی مربوط به ۱۴۰ هزار و ۷۲۸ فرد را مورد ارزیابی قرار دادند. این اطلاعات در مورد مصرف مواد غذایی سرخ شده و بروز افسردگی و اضطراب بود. افراد شرکت‌کننده در مطالعه تقریباً ۱۱.۳ سال تحت نظر بودند.

تا پایان مطالعه، ۸۲۹۴ نفر دچار اضطراب و ۱۲ هزار و ۷۳۵ نفر درگیر استرس شده بودند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که بیش از یک وعده غذای سرخ شده در طول روز مصرف می‌کنند، ۱۲ درصد بیشتر در معرض اضطراب قرار دارند. این افراد هفت درصد بیشتر درگیر افسردگی می‌شوند.

به گفته محققان، فرآیند سرخ کردن غذا ممکن است ترکیب مواد مغذی آن‌ها را تغییر دهد و مواد شیمایی مضر تولید کند. برای نمونه، سرخ کردن کربوهیدرات‌هایی مانند سیب‌زمینی، آکریل‌آمید تولید می‌کند که با چاقی، سندرم متابولیک و اختلالات عصبی مرتبط است. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تائید شود.

نتایج این مطالعه در مجله PNAS منتشر شده است.

کد خبر 658088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.