کدام بیماران کرونایی بیشتر درگیر اختلالات بویایی می‌شوند؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیماران کرونایی که دچار اضطراب می‌شوند، بیشتر از دیگران در معرض اختلالات بویایی قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان چینی به منظور بررسی احتمال خطر از دست دادن حس بویایی ناشی از بیماری کرونا مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۱۶۷ فرد را مورد ارزیابی قرار دادند، ۱۵۵ نفر آن‌ها قبل از تاریخ اول آوریل ۲۰۲۰ از بیماری بهبود پیدا کرده بودند و ۱۷۰ نفر دیگر گروه کنترل را تشکیل می‌دادند. افراد مورد ارزیابی برای حداقل سه روز دمای طبیعی داشتند و هیچ مشکل تنفسی نداشتند.

محققان به منظور سنجش میزان بویایی افراد شرکت‌کننده در مطالعه از تست‌های خاص و پنج رایحه آناناس، نعناع، سیر، گل رز و زنجبیل استفاده کردند. آن‌ها در طول هر هفته دو بار شرکت‌کنندگان را مورد آزمایش قرار می‌دادند تا عملکرد بویایی آن‌ها را مشخص کنند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیش از ۹۵ درصد بیماران حس بویایی طبیعی خود را پس از گذشت سه سال از بهبودی بیماری کرونا به دست آورند.

محققان پس از انجام آزمایش‌های مربوطه به این نتیجه رسیدند که بی‌خوابی ناشی از کرونا خطر هیپوسمی (کاهش توانایی بویایی و تشخیص بو) را افزایش می‌دهد. همچنین بیماران کرونایی که دچار اضطراب می‌شوند، بیشتر از دیگران در معرض اختلالات بویایی قرار دارند. ۱۰ تا ۱۵ درصد بیمارانی که در طی سه سال گذشته از بیماری کووید -۱۹ بهبود پیدا کرده بودند، درگیر اضطراب و افسردگی شده بودند و ۳۰ تا ۵۰ درصد آن‌ها نیز اختلالات خواب را تجربه کردند.

نتایج این مطالعه در مجله The Lancet منتشر شده است.

کد خبر 649459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.