داروی خوابی که ممکن است مانع بروز آلزایمر شود

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف داروی خواب‌آور سوورکسانت می‌تواند خطر بروز آلزایمر را کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سوورکسانت نوعی دارو است که پیش از این توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان بی‌خوابی تائید شده است. گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی تأثیر این دارو بر پیشگیری از بروز بیماری آلزایمر، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۳۸ فرد بین ۴۵ تا ۶۵ سال که هیچ اختلال ذهنی نداشتند را مورد ارزیابی قرار دادند.

محققان به ۱۳ نفر از افراد شرکت‌کننده در مطالعه ۱۳ میلی‌گرم داروی سوورکسانت دادند، ۱۲ نفر دیگر ۲۰ میلی‌گرم از آن را دریافت کردند، در حالی که ۱۳ نفر دیگر دارونما مصرف کردند. همچنین، محققان به روش خاصی مقدار کمی از مایع مغزی نخاعی افراد را به مدت ۳۶ ساعت هر دو ساعت خارج کردند. این فرآیند یک ساعت قبل از دریافت داروی خواب‌آور یا دارونما شروع شد.

در بیماری آلزایمر پلاک‌های پروتئین آمیلوئید بتا در مغز ایجاد می‌شود. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سطح پلاک‌های پروتئین آمیلوئید بتا که نشانگر بیماری آلزایمر است در مغز افرادی که دوز بالاتری از داروی سوورکسانت را مصرف کرده بودند، کمتر بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت افرادی که دوز بالاتری از این دارو را مصرف کرده بودند کمتر از افرادی که دارونما یا دوز پایین‌تر دارو را دریافت کرده بودند، در معرض ابتلاء به بیماری آلزایمر قرار داشتند.

به گفته پژوهشگران، لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود. نتایج مطالعاتی از این قبیل می‌تواند به تولید دارویی به منظور پیشگیری از بروز بیماری آلزایمر کمک شایانی بکند.

نتایج این مطالعه در مجله Neurology منتشر شده است.

کد خبر 656482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.