دوری از دنیاطلبی و تبعیت از ولایت؛ رمز موفقیت سپاه

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: سپاه باید الگوی سبک زندگی اسلامی و ایرانی در جامعه باشد و دور از هرگونه تشریفات و دنیاپرستی عمل کند؛ این رمز پیروزی و موفقیت سپاه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دوم اردیبهشت یادآور دلاورمردی و جانفشانی‌های مجاهدانی است که با تکیه به پروردگار متعال و سرلوحه قرار دادن مکتب حسینی در دفاع از آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از خود گذشتگی نشان داده و ایثارگری را به معنای واقعی کلمه محقق ساختند.

این روز تداعی کننده تشکیل مردمی‌ترین نهاد انقلابی به فرمان امام خمینی (ره) است، نهادی که بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در عرصه‌های مختلف در صحنه حاضر شد و به عنوان دستگاه امنیت ساز نقش خود در دفاع از امنیت و انقلاب را دوشادوش سایر نهادها به خوبی ایفا کرد تا جایی که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: «اگر سپاه نبود کشور هم نبود.» نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف خودکفایی اقتصادی، بازدارندگی دفاعی، محرومیت‌زدایی، اقتدار نظامی و موشکی، ایستادگی در مقابل پروژه‌های نفوذ و اخلال و براندازی و… بر هیچ کسی پوشیده نیست و حضور سپاه در کنار ملت‌های مظلوم منطقه مایه امید انها و ترس و اضطراب دشمنان شده و خواب را از چشمان آنان ربوده است و بسیاری از تهدیدها که زمانی گزینه‌های معتبر محسوب می‌شدند از روی میز دشمن جارو شد و به اذعان خود آمریکایی‌ها ایران با وجود انبوه تهدیدها، جزیره ثبات و امنیت در قلب خاورمیانه آشوب‌زده و بی‌ثبات است.

چند سال قبل، در حالی که داعش تا کنار مرزهای ما تاخته بود و کوک‌کنندگان آن می‌خواستند فشار مضاعفی را در کنار فشار تحریم‌ها در مذاکرات سیاسی به ایران تحمیل کنند و امنیت ما را با چالش جدی مواجه کنند، سپاه پاسداران تصمیم به دفاع در آن سوی مرزها در عمق خاک عراق و سوریه گرفت و در کنار دولت‌های دو کشور، پنجه در پنجه سرطان تروریسم نیابتی انداخت و به تصریح نیوزویک، «داعش را خُرد و نابود کرد». اینجا مشخصاً مجاهدت سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس و هم‌رزمان او، مثال زدنی است.

بسیاری حجت‌الاسلام حاج احمد سالک را اولین فرمانده سپاه اصفهان می‌دانند هر چند او در مصاحبه‌ای گفته استاد علی اکبر پرورش در بهار ۱۳۵۸ اولین فرمانده سپاه اصفهان شد و بعد از چند روز که ایشان استعفا داد، حکم را برای بنده به عنوان فرماندهی سپاه اصفهان زدند. به سراغ این شخصیت انقلابی و نماینده ادوار مجلس رفتیم تا بیشتر درباره ابعاد نقش‌آفرینی سپاه در طول حیات بیش از ۴ دهه گذشته گفت‌وگو کنیم.

دوری از دنیاطلبی و تبعیت از ولایت؛ رمز موفقیت سپاه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد سالک کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با گرامیداشت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در سوره انفال می‌خوانیم «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَاللَّهِ وَعَدُوَّکُم» این آیه شعار و نماد تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۵۸ بود.

وی خاطر نشان کرد: سپاه نیرویی برآمده از جوانان و رزمندگان انقلابی بود که به مرور زمان به مراحل اقتدار و قدرت کافی در ابعاد مختلف رسید و رسالت این نیرو، حفظ دستاوردها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: سپاه حافظ کل نظام، انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن است و این موقعیت فوق‌العاده ای برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طول این سال‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در اوایل تأسیس سپاه فرمانده سپاه اصفهان بوده است ادامه داد: در آن دوره هیچ امکانات و سلاح جنگی برای رویارویی با ضدانقلاب و منافقان در این مجموعه وجود نداشت. مکانی که به سپاه اصفهان اختصاص داده شد ساختمان ساواک دوران سیاه پهلوی بود. در تهران هم ساختمان سازمان اطلاعات و امنیت رژیم طاغوت در اختیار سپاه قرار گرفت.

حجت‌الاسلام سالک کاشانی تصریح کرد: نیروی تازه نفس انقلاب اسلامی آن زمان با دست خالی در شرایطی که همه گروه‌های منحرف و تجزیه طلب برای به سقوط کشاندن نظام نوپای اسلامی بسیج شده بودند و هر روز توطئه می‌کردند، جنگ‌ها و شورش‌های داخلی در کردستان، گرگان، گنبد، سیستان، غرب و جنوب در اوایل انقلاب طراحی کردند تا نظام نوپا را به زمین بزنند.

وی با بیان اینکه در این شرایط سپاه به میدان آمد افزود: در مقطعی از تاریخ سپاه، نیروهای چریکی پاسدار در شهر گنبد، سنندج و استان سیستان‌وبلوچستان حضور یافتند؛ از جمله جلال افشار که در سیستان به شهادت رسید و در کردستان شهید سیدمحمدحجازی دیگران شهید شدند. قطعه‌ای در گلستان شهدا مقابل مقبره آیت‌الله شمس آبادی واقع است که مربوط به همین شهدا در جبهه سخت و کوهستانی کردستان است.

عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه امروز سپاه به نیرویی مقتدر و بازدارنده در منطقه و جهان تبدیل شده است تصریح کرد: این قدرت، اقتدار و عزت یک شبه حاصل نشده است. تلاش جوانان و نوجوانان انقلابی در طول ۴۴ سال تا به امروز این نیرو را به قدرت بازدارندگی مقتدرانه رسانده است.

وی اظهار کرد: همه مستکبران و بدخواهان نظام اسلامی روی قدرت بازدارندگی سپاه و نیروهای مسلح ایران حساب ویژه ای باز کرده‌اند چرا که می‌دانند اگر این نیروها تصمیمی بگیرند آن را عملیاتی می‌کنند. نمونه این واکنش‌های عزتمندانه و مقتدرانه را پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی و موشک باران پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در عراق ملاحظه کردیم.

حجت الاسلام سالک تاکید کرد: سپاه در همان عملیات می‌توانست زوایه شلیک موشک‌ها را طوری تنظیم کند که صدها آمریکایی در خابگاه‌های نظامی به هلاکت برسند، اما انسان دوستی و مروت و مردانگی این لشکر مقدس، جهت را به سمت سلاح و مهمات آمریکا گرفت و دره مان زمان اقتدار را به نمایش گذاشت؛ حتی ترامپ هم نتوانست کاری از پیش ببرد.

وی ادامه داد: اقتدار و صلابت سپاه در اربیل، سوریه، عراق و عرصه‌های دیگر هم رخ داد و به اثبات رسید. این قدرت بازدارندگی ثمره تلاش شبانه رزی جوانان نخبه سپاه است که با کوله‌باری از تجربه همراه بوده است. سپاه و بسیج امروز در عرصه‌های مختلف حضور مؤثر دارند. در زلزله و سیل و بحران‌های دیگر از جمله سانحه سقوط هواپیما نقش آفرینی می‌کنند و به یاری مردم می‌شتابند.

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: حرکت‌های جهادی در بسیج نقطه قوت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. حرکت‌ها و فعالیت‌هایی که به کمک آسیب دیدگان، مستمندان و محرومان می‌شتابد به این دلیل که سپاه خود از دل همان مستضفعان رشد کرده است. در بسیاری از فعالیت‌های خدماتی، صنعتی، عمرانی و فرهنگی سپاه و بسیج حضوری مؤثر و پرقدرت دارد.

دوری از دنیاطلبی و تبعیت از ولایت؛ رمز موفقیت سپاه

وی با اشاره به اینکه این اقتدار و صلابت عواملی دارد اظهار کرد: عامل اول مردمی بودن این نهاد انقلابی است که بسیج خمیرمایه آن است. اگر بسیج همراه سپاه نبود، مشخص نبود سپاه از نظر نیروی انسانی در چه وضعیتی باشد بنابراین مردمی بودن سپاه باید با قدرت و جدیت حفظ شود.

به گفته حجت‌الاسلام سالک کاشانی، هدایت و رهبری موضوع دوم در این رابطه است. حضرت امام (ره) در اوایل کار این نهاد و در ادامه رهبری‌های روشنگرانه رهبر حکیم انقلاب در دوران کنونی است که اهمیت دارد. رهبری حکیمانه در جنگ و صلح عامل حرکت‌های بزرگی در دوران معاصر است.

وی با قران، معنویت، روحانیت، اخلاق و عترت بودن و مخلوط و ممزوج شدن با این ارکان معنوی را نکته سوم راهبرد سپاه عنوان کرد و افزود: نکته چهارم، اطاعت پذیری محض سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ولی امر مسلمین است چرا که اطاعت پذیری عامل بسیار مهمی در اقتدار و پیشتازی این نیروی انقلابی و مردمی است.

عضو جامعه روحانیت مبارز خاطر نشان کرد: نکته پنجم رشد بصیرت پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه‌ها و عرصه‌های مختلف است. نتیجه این می‌شود که امروز سپاه قهرمان، هوافضا را تسخیر کرده و با موشک‌های نقطه زن و دقیق، ماهواره‌ها، تجهیزات و پهپادهای گوناگون، لشکرها و تیپ‌های مختلف نظامی و سایبری در کنار فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی در میدان عمل و جهاد حضوری حماسی و مقتدرانه دارد.

وی تاکید کرد: امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیرویی پرتوان، مقتدر و مردمی است که با جلوی مستکبران ایستاده است. اطاعت تشکیلاتی بر اساس اعتقاد، ایمان و اخلاق نقطه قوت این نهاد مقدس مردمی است. سپاه باید الگوی سبک زندگی اسلامی و ایرانی در جامعه باشد و دور از هرگونه تشریفات و دنیاپرستی عمل کند؛ این رمز موفقیت سپاه است.

حجت‌الاسلام سالک حرکت‌های فناورانه، نخبگانی و لشکر سایبری سپاه و بسیج را از نقاط قوت این نهاد برشمرد و افزود: امروز نبرد نرم، سایبری، فرهنگی و روانی در دستور کار دشمنان است و بی تردید سپاه در این مبارزه باید برخوردار از فناوری جنگ ترکیبی درون تشکیلاتی باشد.

وی با تاکید بر اینکه بنای اقتدار سپاه با تکیه بر بنیه‌های اعتقادی و ایمانی است ادامه داد: رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان بحثی با موضوع تحول در داخل و در جهان را مطرح کردند و فرمودند می‌توانیم تحول ایجاد کنیم. همچنین امام راحل می‌فرمودند باید هسته‌های مقاومت فرهنگی در دنیا تشکیل شود که همان زمان در حدود ۳۰ کشور این حرکت انجام شد.

فرمانده سابق سپاه خاطر نشان کرد: اگر حزب‌الله در لبنان، حشدالشعبی در عراق و انصارالله در یمن میدان‌دار و در صحنه حاضرند و جلوی اسرائیل و نظام سلطه ایستاده‌اند، منشأ آن تلألو افکار الهی امامین انقلاب و مجاهدت‌های رزمندگان سپاه اسلام است.

وی افزود: زمانی که سپاهیان غیور ایران به‌عنوان مستشار در لبنان، سوریه، عراق و دیگر کشورها حضور می‌یابند، در مدیریت حرکت‌ها و رویارویی با دشمن تحول آفرین و نقش آفرین بوده و به‌عنوان موتور پیشران انقلاب اسلامی در عرصه‌های جهانی تأثیرگذار هستند.

کد خبر 655809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.